Audit v samospráve. II. časť – Pasíva

Vydáno: 17 minút čítania

Zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) definujú pojem štatutárny audit ako overovanie individuálnej účtovnej závierky, ako aj konsolidovanej závierky a taktiež overenie individuálnej výročnej správy alebo konsolidovanej výročnej správy s údajmi uvedenými v účtovnej závierke.

Audit je veľmi dôležitý a významný nástroj uistenia o kvalite údajov poskytnutých samosprávou. Vzájomná komunikácia a pochopenie medzi samosprávou a audítorom môže celý proces kontroly uľahčiť.

Audítor má právo vyžadovať od samosprávy také informácie, údaje a vysvetlenia, ktoré sú potrebné na výkon kontroly, a to v ním určenej forme.

Audítor má právo (so súhlasom ­samosprávy) požiadať banku alebo pobočku zahraničnej banky, obchodných partnerov, právnych zástupcov a iných na súčinnosť pri výkone auditu, a to tým spôsobom, že prostredníctvom nich osloví obce, aby na adresu audítora ­zaslali informácie týkajúce sa ich vzájomných vzťahov.

V časti Pasív si rozoberieme najdôležitejšie okruhy, ktoré sú podstatné na výkon auditu.

1. Vlastné imanie

V oblasti vlastného imania (ďalej len „VI“) sa audítor zameriava na rozpis zostatkov účtov, ktoré sú prezentované v účtovných výkazoch.

Postup skúmania VI:

  • odsúhlasenie položiek na hlavnú knihu,
  • zistenie, či sú začiatočné stavy totožné so stavmi na konci predchádzajúceho roka,
  • vysvetlenie zmien, ktoré podstatne ovplyvnili vykázaný zostatok na konci roka,
  • správnosť preúčtovania výsledku hospodárenia (ďalej len „VH“) za predchádzajúci rok do výsledku hospodárenia minulých období,
  • významné opravy chýb minulých období.

Účtovanie

Text účtovného prípadu

MD

D

Začiatočný stav kladného výsledku hospodárenia

701

431

Zúčtovanie kladného výsledku hospodárenia

431

Související dokumenty

Súvisiace články

Audit v samospráve. I. časť – Aktíva
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Vnútorná administratívna kontrola v otázkach a odpovediach
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Nový zákon o finančnej kontrole a audite v podmienkach územnej samosprávy
Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Kontrola poskytovania a čerpania dotácií
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Vedenie pokladnice a základná finančná kontrola
Novela zákona o finančnej kontrole účinná od 1. januára 2019
Obeh pokladničných dokladov a základná finančná kontrola
Pečiatka základnej finančnej kontroly
Schodok obce – spôsob financovania a finančná kontrola
Vzor pečiatok na vykonávanie základnej finančnej kontroly
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Sprístupňovanie informácií povinnými osobami
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií
Obsah výročnej a konsolidovanej výročnej správy subjektov verejnej správy
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Daňové priznanie k spotrebnej dani z elektriny
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Víno – veľkoobchod a výroba
Nadobudnutie benzinu v SR z EU
Doplnenie otázky ID 3752
DPH a oprávnenie na distribúciu SBL
Prerušenie alebo zrušenie živnosti a vysporiadanie používania automobilu v podnikaní
Spotrebná daň z piva - účtovanie
Kaviareň a spotrebná daň a iné povolenia
Použitie kódu zdroja 43
Starosta obce - dovolenka
Oznámenia funkcií, zamestnaní, činnosti a majetkových pomerov verejných funkcionárov - bývalí poslanci
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Poslanec obecného zastupiteľstva a jeho funkcie
Archeologický výskum
Prenájom alebo služba
Interreg SK - CZ účtovanie
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky