Príspevok sa zaoberá právnou úpravou všeobecne záväzných nariadení obcí týkajúcich sa určenia miesta a času zápisu dieťaťa na plnenie povinnej školskej dochádzky v základnej škole. Poukazuje na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí, na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov, a tiež na oprávnenie prokurátora podať protest proti všeobecne záväzným nariadeniam obcí, ktorými bol porušený zákon.
Podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) obec môže
vo veciach územnej samosprávy
vydávať všeobecne záväzné nariadenia; všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas NR SR a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy
, môže vydávať všeobecne záväzné nariadenie
len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach.
Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.Podľa zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a