Mgr. Vladimír Pirošík
Počet vyhľadaných dokumentov: 6
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 6
Zoradiť podľa:
- Článek
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám umožňuje akejkoľvek fyzickej alebo právnickej osobe žiadať od samospráv množstvo údajov a samosprávam zároveň dáva povinnosť tieto údaje každému poskytovať. Vyplýva to zo skutočnosti, že právo na informácie patrí medzi základné ústavné práva a slobody zaručené priamo v čl. 26 ústavy. Čo však robiť v prípade, keď je toto právo zo strany žiadateľov preukázateľne zneužívané a slúži skôr na šikanovanie obecných úradov? Zákon dáva obciam a mestám niekoľko možností, ako sa brániť.
- Článek
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám ukladá obciam a mestám množstvo povinností. Na základe tzv. infožiadostí musia samosprávy poskytovať verejnosti veľký objem dát a dokumentov. Je preto pochopiteľné, že obce a mestá pri vybavovaní infožiadostí niekedy aj pochybia.
- Článek
Slovenská republika je demokratický a právny štát. Jedným z imanentných atribútov právneho štátu je aj pozitívny záväzok inštitúcií verejného sektora kontinuálne garantovať základné práva a slobody vrátane práva verejnosti na informácie. Dôsledkom uvedeného je aj povinnosť územnej samosprávy a inštitúcií v jej pôsobnosti dodržiavať tzv. infozákon. V príspevku sa podrobne venujeme prehľadu týchto informačných povinností, a to so zameraním na rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou.
- Článek
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám určuje jednotlivým subjektom rozsiahle aktívne aj pasívne informačné povinnosti. Tento právny predpis sa vzťahuje nielen na obce, resp. rozpočtové a príspevkové organizácie obcí, ale aj na obecné obchodné spoločnosti. Práve táto posledne zmieňovaná kategória povinných osôb má s aplikovaním uvedeného zákona v praxi neraz problémy. V nasledujúcom príspevku preto sumarizujeme všetky aktívne aj pasívne informačné povinnosti obecných firiem.
- Článek
Mnohí komunálni poslanci nemajú jasno v tom, čo spadá do ich individuálnych práv a povinností pri výkone verejnej funkcie. Neraz tieto práva a povinnosti vôbec nepoznajú, resp. si ich zamieňajú s právami a povinnosťami obecného zastupiteľstva ako kolektívneho orgánu, príp. aj s kompetenciami starostu. Cieľom príspevku je zosumarizovať základné individuálne povinnosti a oprávnenia každého komunálneho poslanca s dôrazom na § 25 zákona o obecnom zriadení a upozorniť na aplikačné problémy v tejto oblasti.
- Článek
Medzi povinnosti územnej samosprávy, ako aj subjektov v jej zriaďovateľskej a zakladateľskej pôsobnosti patrí aj dodržiavanie tzv. infozákona. Tento právny predpis prešiel v poslednom období viacerými novelami s priamym dopadom na činnosť obcí a miest. Príspevok sumarizuje prvé praktické skúsenosti s najdôležitejšou novelou infozákona zákonom č. 428/2022 Z. z., ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2023.