Vybrané problémy samospráv pri aplikovaní infozákona

Vydáno: 18 minút čítania
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám ukladá obciam a mestám množstvo povinností. Na základe tzv. infožiadostí musia samosprávy poskytovať verejnosti veľký objem dát a dokumentov. Je preto pochopiteľné, že obce a mestá pri vybavovaní infožiadostí niekedy aj pochybia.
Zákon č. 211/2000 Z.z.o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ) pozná dva základné spôsoby poskytovania informácií: "re-aktívne"
sprístupňovanie
(§ 14 a nasl.), čiže odpoveď obce na konkrétnu otázku konkrétneho žiadateľa, a "pro-aktívne"
zverejňovanie
(§ 5 - § 6), čiže vytvorenie prístupu k vybraným informáciám pre neobmedzený okruh subjektov po dobu 24 hodín denne, najmä prostredníctvom internetu či úradnej tabule.
V nasledujúcom texte sa zaoberáme výhradne problémami obcí pri
sprístupňovaní informácií na žiadosť
.
 
Ktoré informácie má obec "k dispozícii"
Infozákonje postavený na zásade
"čo nie je tajné, je verejné"
. Nesprístupniť informáciu môže obec jedine v tom prípade, pokiaľ tak
výslovne
určí nejaký
zákon
. Ak právny predpis so silou zákona (t.j. nie norma nižšej právnej sily - vyhláška, všeobecne záväzné nariadenie, uznesenie zastupiteľstva, rozhodnutie starostu, ...) utajenie informácie neumožňuje, znamená to, že daná informácia je automaticky
verejná
.
______________________________
Obce musia sprístupňovať všetky informácie, ktoré
"majú k dispozícii"
(§ 3 ods. 1 prvá veta infozákona). Niekedy sa však stáva, že obce nevedia určiť, ktorú informáciu "majú" k dispozícii a ktorú už k dispozícii "nemajú". Treba preto vedieť, že podľa zákona informáciou, ktorú má obec k dispozícii, je nielen informácia, ktorú má v momente podania žiadosti
vo svojej reálnej dispozičnej sfére
(bez ohľadu na to, či pôvodcom informácie je samotná obec alebo nie), ale i informácia, ktorú na základe právnych predpisov
musí mať k dispozícii.
______________________________
Ak napríklad obec vydáva nejaké dokumenty, vykonáva zo zákona kontrolu určitých činností alebo s určitými informáciami narába, musí takýmito informáciami automaticky aj disponovať. Podľa výkladu súdu povinná osoba má požadované informácie k dispozícii aj vtedy, ak s nimi pri svojej činnosti
narába, resp. ak sú predmetom jej činnosti
. Naopak, obec nemá informáciu vtedy, ak by požadované dáta bolo potrebné prácne vyrábať, vytvárať, prepočítavať, zostavovať.
Na toto reagovala aj ostatná novela infozákona (zákon č. 428/2022 Z.z.), ktorej sme sa venovali aj v osobitnom príspevku 1) a ktorá explicitne uvádza, že:
"Právo na prístup k informáciám sa
nevzťahu

Související dokumenty

Súvisiace články

Práva dotknutých osôb pri spracúvaní osobných údajov
Sankcie v oblasti ochrany osobných údajov
Povinnosti obcí vyplývajúce z nového nariadenia o ochrane osobných údajov
Expresné zmeny v legislatíve ochrany osobných údajov
Oznamovanie protispoločenskej činnosti v praxi – normotvorba interného aktu obce
Spracúvanie osobných údajov na pracovisku
Informačná povinnosť zamestnávateľov voči zamestnancom podľa nariadenia GDPR
Webové sídla obcí a GDPR
Nahrávanie a natáčanie zamestnanca obce
Evidencia obce o vodách
GDPR vs. noví poslanci obecného zastupiteľstva/nový starosta
Nové príjmy obcí z pokút a trov konania pri prejednávaní priestupkov
Doručovanie písomností v odvetví pracovného práva
Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Zrážky zo mzdy pri nútenom výkone rozhodnutia
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Zmeny vo zverejňovaní zmlúv uzatvorených samosprávou

Súvisiace otázky a odpovede

Ochrana osobných údajov
Starosta obce - dovolenka
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Školenie zamestnanca obce
Príspevok na stravovanie
Úväzok hlavného kontrolóra