Zákon o slobodnom prístupe k informáciám ukladá obciam a mestám množstvo povinností. Na základe tzv. infožiadostí musia samosprávy poskytovať verejnosti veľký objem dát a dokumentov. Je preto pochopiteľné, že obce a mestá pri vybavovaní infožiadostí niekedy aj pochybia.
Zákon č. 211/2000 Z.z.o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len
) pozná dva základné spôsoby poskytovania informácií: "re-aktívne"
sprístupňovanie
(§ 14 a nasl.), čiže odpoveď obce na konkrétnu otázku konkrétneho žiadateľa, a "pro-aktívne"
zverejňovanie
(§ 5 - § 6), čiže vytvorenie prístupu k vybraným informáciám pre neobmedzený okruh subjektov po dobu 24 hodín denne, najmä prostredníctvom internetu či úradnej tabule.V nasledujúcom texte sa zaoberáme výhradne problémami obcí pri
sprístupňovaní informácií na žiadosť
.Ktoré informácie má obec "k dispozícii"
Infozákonje postavený na zásade
"čo nie je tajné, je verejné"
. Nesprístupniť informáciu môže obec jedine v tom prípade, pokiaľ tak
výslovne
určí nejaký
zákon
. Ak právny predpis so silou zákona (t.j. nie norma nižšej právnej sily - vyhláška, všeobecne záväzné nariadenie, uznesenie zastupiteľstva, rozhodnutie starostu, ...) utajenie informácie neumožňuje, znamená to, že daná informácia je automaticky
verejná
.______________________________
Obce musia sprístupňovať všetky informácie, ktoré
"majú k dispozícii"
(§ 3 ods. 1 prvá veta infozákona). Niekedy sa však stáva, že obce nevedia určiť, ktorú informáciu "majú" k dispozícii a ktorú už k dispozícii "nemajú". Treba preto vedieť, že podľa zákona informáciou, ktorú má obec k dispozícii, je nielen informácia, ktorú má v momente podania žiadosti
vo svojej reálnej dispozičnej sfére
(bez ohľadu na to, či pôvodcom informácie je samotná obec alebo nie), ale i informácia, ktorú na základe právnych predpisov
musí mať k dispozícii.
______________________________
Ak napríklad obec vydáva nejaké dokumenty, vykonáva zo zákona kontrolu určitých činností alebo s určitými informáciami narába, musí takýmito informáciami automaticky aj disponovať. Podľa výkladu súdu povinná osoba má požadované informácie k dispozícii aj vtedy, ak s nimi pri svojej činnosti
narába, resp. ak sú predmetom jej činnosti
. Naopak, obec nemá informáciu vtedy, ak by požadované dáta bolo potrebné prácne vyrábať, vytvárať, prepočítavať, zostavovať.Na toto reagovala aj ostatná novela infozákona (zákon č. 428/2022 Z.z.), ktorej sme sa venovali aj v osobitnom príspevku
1)
a ktorá explicitne uvádza, že:
"Právo na prístup k informáciám sa
nevzťahu