V nedávnom období zarezonovala svetovými médiami správa o tom, že Čínska ľudová republika od začiatku roka 2021 úplne zakáže import odpadov zo zahraničia. Čína postupne od roku 2010 čoraz viac implementuje prísnejšie politiky v oblasti dovozu odpadu. Za medzník v prijímaní uvedených administratívnych nástrojov možno považovať rok 2013. V tomto období sa narušil vzťah medzi Čínou ako primárnym dovozcom a exportérmi plastového odpadu. Impulzom vyhrocujúcim uvedené vzťahy bolo dočasné obmedzenie dovozu odpadu, ktoré vyžadovalo podstatne menšiu mieru znečistenia.
Odborná verejnosť nazýva predmetnú politiku
"Zelený plot"
alebo
"Green Fence"
a jej podstata zdôrazňovala krehkosť globálnej závislosti od jedného dovozcu odpadov. Cieľom uvedenej kampane bolo zvýšiť kvalitu plastového odpadu, ktorý Čína prijíma, a zároveň znížiť nelegálne zahraničné pašovanie a obchodovanie s odpadom označované ako neformálny tok odpadov. Aj keď údaje Európskej únie odhadujú, že neformálne toky odpadov predstavujú asi zlomok importovaných odpadov, politika
Zeleného plotu
uspela vo svojich cieľoch. Išlo však o dočasný nástroj a Čína v roku 2017 oznámila novú dovoznú politiku, ktorá trvalo zakazuje dovoz priemyselného plastového odpadu. Globálne exportno-importné vzťahy odpadového hospodárstva začali naberať na svojej intenzite približne v roku 1993. Monitoring dovozu odpadov v Číne prebieha približne od roku 1992. Odhaduje sa, že v roku 2016 bola asi polovica všetkého plastového odpadu určeného na recykláciu vyvezená zo 123 krajín, pričom Čína z uvedeného objemu prijala približne 52 % odpadov zo 43 rôznych krajín, a to predovšetkým cestou Hong Kongu, ktorý slúži ako vstupný prístav na čínsky vnútorný trh. [1]Čína teda od začiatku budúceho roka zakáže všetok import odpadu zo zahraničia vrátane recyklovateľných materiálov. Týmto krokom vyvrcholí takmer trojročný proces, počas ktorého uvedená ázijská krajina postupne za