Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (6.)

Vydáno: 19 minút čítania

Čo sa deje s príjmami z poplatkov za uloženie odpadov? Kto je prvotným či konečným príjemcom daných príjmov? Odpovede na tieto otázky poskytne analýza § 7 zákona o poplatkoch za uloženie odpadov ako pokračovanie seriálu k výkladu predmetného zákona.

§ 7

Použitie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov

(1) Príjmy podľa § 6 ods. 3 vo výške podľa osobitného predpisu13) použije Environmentálny fond pre

a) obec, na území ktorej sa nachádza skládka odpadov alebo odkalisko, a obec, ktorej územím prechádza príjazdová účelová komunikácia,14)

b) obec, ktorá spĺňa podmienky ustanovené v odseku 9, do 30. júna príslušného kalendárneho roka na základe žiadosti,

c) fyzické osoby – podnikateľov alebo právnické osoby, ktoré podnikajú v odpadovom hospodárstve, a obce,15)

d) fyzické osoby – podnikateľov a právnické osoby, ktoré preukážu, že v rámci svojho výrobného procesu znížia produkciu odpadov.15)

(2) Ak sa skládka odpadov alebo odkalisko nachádza na území viacerých obcí, rozdelí sa časť príjmov podľa odseku 1 písm. a) pomerne podľa veľkosti územia, ktoré na území danej obce skládka odpadov alebo odkalisko zaberá, pričom sa vychádza z kolaudačného rozhodnutia k danej skládke odpadov alebo k danému odkalisku.

(3) Desať percent z príjmov podľa odseku 1 písm. a) odvedie Environmentálny fond obci, ktorej územím prechádza príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo k odkalisku. Ak príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo odkalisku prechádza územím viacerých obcí, rozdelí sa desať percent z príjmov podľa odseku 1 písm. a) pomerne medzi tieto obce, pričom sa vychádza z kolaudačného rozhodnutia k danej skládke odpadov alebo k danému odkalisku.

(4) Príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 odvedie Environmentálny fond obci alebo obciam, na ktorých území sa skládka odpadov alebo odkalisko nachádza, a obci alebo obciam, ktorých územím prechádza príjazdová účelová komunikácia ku skládke odpadov alebo k odkalisku, do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom mu boli odvedené príjmy z poplatkov za uloženie odpadov od prevádzkovateľov skládok odpadov a prevádzkovateľov odkalísk.

(5) Príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 obec použije na účely odpadového hospodárstva obce v súlade s hierarchiou a cieľmi odpadového hospodárstva,16) ak odsek 7 neustanovuje inak.

(6) Za použitie na účely odpadového hospodárstva sa považuje činnosť nakladania s odpadmi v súlade s hierarchiou a cieľmi odpadového hospodárstva;16) na účel použitia na odpadové hospodárstvo sa nepovažuje zníženie poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.17)

(7) Obec môže príjmy podľa odseku 1 písm. a) a odseku 3 použiť na účely zlepšenia životného prostredia v obci, ak

a) obci nebola v uplynulých troch rokoch uložená sankcia za porušenie osobitného predpisu18) a

b) v kalendárnom roku predchádzajúcom kalendárnemu roku, v ktorom chce obec použiť tieto príjmy na iný účel ako na účely odpadového hospodárstva, dosiahla úroveň vytriedenia aspoň 60 percent z celkovej hmotnosti komunálnych odpadov vzniknutých v tejto obci.

(8) Za použitie na účely zlepšenia životného prostredia v obci sa považuje každá činnosť v obci zameraná na zlepšenie životného prostredia, ktorá bezprostredne nesúvisí s odpadovým hospodárstvom.

(9) Obec získa príspevok podľa odseku 1 písm. b), ak

a) sa na jej území nenachádza skládka odpadov alebo odkalisko alebo jej územím neprechádza príjazdová účelová komunikácia,

b) jej nebola v uplynulý

Související dokumenty

Súvisiace články

Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (3.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (4.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (5.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (1.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (2.)
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (7.)
Sadzba poplatku za uloženie odpadu 191212 na skládku odpadov
Lepšia metodika môže zreálniť recyklačné poplatky
Sadzby za uloženie zmesového komunálneho opadu na skládku odpadov
Ako posudzovať sadzbu za uloženie stavebného odpadu na skládku pri fyzickej osobe
Sme pripravení viac recyklovať?
Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Vyrieši obehové hospodárstvo problém s odpadom?
Nový spôsob recyklácie plastov na rastlinnej báza
Súčasné trendy recyklácie vyradených mobilných telefónov
Skládkovanie a spaľovanie odpadu zvyšuje prítomnosť vzduchom prenášaných baktérií
Kanalizácia predstavuje poteciálne rizikové miesto prenosu Covid-19
Znečistenie plastami zasahuje aj Antarktídu

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Prefakturácia miestneho poplatku za komunálne odpady
Účtovanie o rezervách
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach

Súvisiace predpisy

329/2018 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z.z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov