Koncom 80. rokov minulého storočia bola na československý trh uvedená novinka – nealkoholický nápoj balený v nových plastových fľašiach z polyetyléntereftalátu (ďalej len „PET“). Nový obal si získal obľubu u spotrebiteľov a zakrátko aj u výrobcov a plničov ďalších nealkoholických nápojov, najmä minerálnych vôd. Dôvodov rýchleho rastu obľuby tohto obalu u producentov nápojov bolo hneď niekoľko – ľahkosť, nerozbitnosť, hygienický aspekt, obal bol jednorazový a odpadli problémy so zvozom vratných obalov a ich prípravou pre ďalšie, opakované použitie. Nezanedbateľnou bola aj nižšia nadobúdacia cena obalu.
PET sa nakrátko stal jedným z najpoužívanejších plastov na obalové účely a postupne vytláčal aj mnohé sklenené obaly a fľaše. Do PET sa už nebalili len nealkoholické nápoje, ale postupne aj víno, pivo, olej, ovocné šťavy či lieky, drogéria, čistiace a dezinfekčné potreby atď. Ako však rástla jeho spotreba a rozširovanie aplikácií jeho použitia, rástol aj odpor a tlak na obmedzovanie spotreby PET obalov. Dôvodom bol a stále je narastajúci odpad z použitých obalov a problémy s jeho zhodnocovaním, recykláciou. Odpad z použitých PET obalov totiž tvorí zvyšujúci sa podiel v plastovej frakcii komunálneho odpadu, no tvorí aj nezanedbateľnú časť tzv. "litteringu" - nelegálneho odpadu v prírode.
Špecifikum rôznorodosti PET obalov
Snahy o riešenie problémov s PET obalmi, ako aj obmedzenie ich spotreby sa žiaľ väčšinou orientujú len na fľaše od nealkoholických nápojov. Keďže ide o najväčšiu skupinu obalov, pričom sú rel