Pri výkone správy daní a poplatkov má príslušná obec právne postavenie správcu dane, čo sa týka celého daňového procesu. Potreba doručovania písomností obcou pritom vyplýva z každého štádia daňového konania a musí byť rešpektovaný spôsob doručovania podľa právnej úpravy. Pokiaľ ide o významnú písomnosť v daňovom konaní, treba ju doručiť do vlastných rúk daňového subjektu. Predmetom tohto článku je objasnenie spôsobov doručovania písomností, ktoré môže obec využiť v daňovom procese, vrátane príkladov z praxe.
Doručovanie do vlastných rúk
V § 31 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") sú prostredníctvom taxatívneho právneho výpočtu ustanovené prípady, za splnenia ktorých sa doručujú písomnosti správcu dane do vlastných rúk daňového subjektu.
Ide o písomnosti:
-
o ktorých tak výslovne ustanovuje daňový poriadok, napríklad podľa § 92 ods. 3 daňového poriadku sa daňový exekučný príkaz doručuje účastníkom daňového exekučného konania do vlastných rúk,
-
ak je deň doručenia rozhodujúci pre začiatok plynutia lehoty, ktorej nesplnenie by pre adresáta mohlo byť spojené s právnou ujmou; naplnenie uvedeného predpokladu pre doručovanie písomnosti do vlastných rúk je potrebné posúdiť vždy individuálne; pokiaľ ide o rozhodnutie v daňovom konaní, proti ktorému možno podľa § 72 daňového poriadku podať odvolanie, má sa doručiť daňovému subjektu, ktorého sa týka, do vlastných rúk; takýmto rozhodnutím je napríklad rozhodnutie o zriadení záložného práva na majetok daňového dlžníka podľa § 81 ods. 1 daňového poriadku,
-
ak tak určí správca dane, ktorý posúdi potrebu doručiť písomnosť do vlastných rúk daňového subjektu individuálne.
Príklad č. 1:
Obec, ktorá je správcom dane z nehnuteľností, zaslala výzvu na podanie daňového priznania podľa § 15 ods. 2 daňového poriadku daňovému subjektu, pretože ho nepodal riadne a včas. Treba zaslať danému daňovému subjektu uvedenú výzvu do vlastných rúk?
Podľa § 15 ods. 2 daňového poriadku platí, že ak nebolo podané daňové priznanie v lehote podľa osobitných predpisov, správca dane vyzve daňový subjekt na jeho podanie. Vo výzve správca dane poučí daňový subjekt o následkoch nepodania daňového priznania. Pretože s neuposlúchnutím predmetnej výzvy obce spája daňový poriadok nepriaznivé právne následky, treba túto výzvu podľa § 31 ods. 1 písm. b) daňového poriadku doručiť danému daňovému subjektu do vlastných rúk, a to aj napriek tomu, že v § 15 ods. 2 daňového poriadku sa neustanovuje špecificky právna povinnosť správcu dane doručiť takúto písomnosť do vlastných rúk.
Prípadné nepriaznivé následky v súvislosti s neuposlúchnutím výzvy správcu dane na podanie daňového priznania sú tieto: