V novembri 2015 Národná rada SR schválila niekoľko zmien v zákone č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. (ďalej len „zákon o priestupkoch“), a to v Čl. II zákona č. 430/2015 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. (ďalej len „novela“).
Novela nadobudla účinnosť 1. 1. 2016 a cieľom tohto článku je poukázať na tie zmeny v zákone o priestupkoch, ktoré majú dopad, a to aj pozitívny, na príjmy obcí v súvislosti s prejednávaním priestupkov, ktoré patria do kompetencie obcí.
Za jednu z najpodstatnejších zmien možno považovať nové znenie § 13 ods. 3 a 4 zákona o priestupkoch, ktoré pôvodne určovalo príjemcu pokuty nasledovne:
„(3) Pokuta je príjmom obce, ak bola uložená za priestupky proti verejnému poriadku (§ 47 a § 48), proti občianskemu spolunažívaniu (§ 49), proti majetku (§ 50), ako aj za priestupky proti poriadku v správe vykonávanej obcou [§ 21 ods. 1, § 24 ods. 1 písm. a) a d), § 26 ods. 1, § 27 ods. 1 písm. b), § 30 ods. 1, § 32 ods. 1, § 34 ods. 1, § 35 ods. 1, § 45 a § 46] a za priestupky porušenia všeobecne záväzného nariadenia obce. Výnosy ostatných pokút sú príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
(4) Príjmom obce sú aj výnosy pokút uložených obcou v blokovom konaní.“
Citované pôvodné ustanovenia teda určovali len to, že uložené pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu alebo rozpočtu obce. V našom právnom poriadku je však množstvo osobitných zákonov, ktoré stanovujú iného príjemcu pokuty, napríklad podľa § 49 ods. 7 zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v z. n. p., výnos pokút je podľa vecnej príslušnosti dopravného správneho orgánu príjmom štátneho rozpočtu, rozpočtu vyššieho územného celku (VÚC) alebo rozpočtu obce. Výnos blokovej pokuty uloženej revízormi podľa ods. 6 je príjmom dopravcu.
Výnosy z pokút za priestupky z osobitnej časti zákona o priestupkoch uvedené v § 13 ods. 3 patrili do 31. 12. 2015 obci, a to napriek tomu, že ich prejednával v správnom konaní okresný úrad (pozri § 52 zákona o priestupkoch). Okresný úrad zároveň zabezpečoval aj výkon rozhodnutia o uložení pokuty za priestupok, ktorá bola príjmom obce, čo znamená, že zabezpečoval aj vymáhanie nezaplatených pokút podľa pôvodného § 88 zákona o priestupkoch. Ustanovenie § 88 však bolo s účinnosťou od 1. 1. 2016 zrušené a v súvislosti s tým treba spomenúť aj prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. 1. 2016, podľa ktorého výkon rozhodnutia o uložení pokuty za priestupok podľa §