Príspevok sa zaoberá právami samosprávy v procese reklamných stavieb, pričom zámerom je poukázať na samosprávne kompetencie a zjednodušený výklad zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „stavebný zákon“). Príspevok objasňuje už účinné právo stavebného úradu prvého stupňa (obce) nepovoliť dodatočné odsúhlasenie (legalizáciu) reklamnej stavby.
Novela stavebného zákona (pozn. autora: zákon č. 292/2014 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 2. januára 2015) upravuje legalizáciu reklamných stavieb a pútačov a práve predmetom tohto príspevku je zákonný pohľad na reklamné stavby v zmysle novelizovaného právneho aktu. Aktuálna novela stavebného zákona (vykonaná zákonom č. 154/2015 Z. z.) je v účinnosti od 7. júla 2015 a obsahuje jedinú významnú zmenu zákona. Stavebník významnej investície, diaľnice, rýchlostnej cesty alebo železničnej dráhy preukazuje, že je vlastníkom pozemku, či má k nemu iné právo pred samotným vydaním povolenia.
Samospráve, ktorú zákon ustanovuje ako stavebný úrad (pôsobnosť tohto úradu je preneseným výkonom štátnej správy), tak priznáva právo na odstránenie nelegálnej stavby a včasné zasiahnutie, ktorého cieľom je minimalizovanie „vizuálneho smogu“ [Pozn. autora: vizuálny smog pochádza z anglického smog = smoke (dym) + fog (hmla) a latinského visual (zrakový, zrakom vnímaný) a predstavuje pojem pre zamorenie verejného priestoru agresívnou, nevkusnou, charakteru svojho okolia neprispôsobenou a veľkostne neprimeranou reklamou, umiestňovanou často aj nelegálne bez akéhokoľvek povolenia].