Tento článok sa venuje iným reklamným, informačným a propagačným prostriedkom a zariadeniam, než sú reklamné stavby podliehajúce povoleniu podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").
Právna úprava iných reklamných prostriedkov a zariadení
JUDr.
Helena
Spišiaková
Na území obce sa totiž často umiestňujú (vylepujú) na rôznych verejne viditeľných miestach všelijaké tabule, plachty, plagáty, pútače, letáky a ďalšie väčšinou tlačené prostriedky. Tieto slúžia najmä ako nosiče informácií, na reklamu, propagáciu, inzerciu a tiež v rámci predvolebnej kampane.
Tieto prostriedky a zariadenia, ktoré
nemajú charakter reklamných stavieb
podľa § 43 ods. 2
stavebného zákona, nepatria do náplne činnosti stavebného úradu
.Reklamné prostriedky a zariadenia sú v právnych predpisoch upravené len okrajovo a práve nedostatočná zákonná úprava spôsobuje obciam v praxi problémy.
Predvolebná kampaň
S umiestňovaním tlačených prostriedkov nepochybne súvisí aj vylepovanie plagátov v rámci predvolebnej kampane, ktorú od 1.7.2015 upravuje
zákon č. 181/2014 Z.z. o volebnej kampani
a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z.z. o politických stranách a politických hnutiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o volebnej kampani").Umiestňovanie volebných plagátov
upravuje
§ 16
zákona o volebnej kampani nasledovne:*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Obec
, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestská časť,
všeobecne záväzným nariadením vyhradí miesta a ustanoví podmienky na umiestňovanie volebných plagátov na verejných priestranstvách počas volebnej kampane
pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky, voľby do Európskeho parlamentu, voľby do orgánov samosprávnych krajov a voľby do orgánov samosprávy obcí. Vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich subjektov.*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákon o volebnej kampani obsahuje aj nové skutkové podstaty
priestupkov
a napr. podľa
§ 20 ods. 1 písm. a)
:*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Priestupku sa dopustí ten, kto po uplynutí času podľa § 2 ods. 2
na verejne prístupnom mieste
propaguje politickú stranu alebo kandidáta vo voľbách, najmä slovnými prejavmi,
umiestňovaním volebných plagátov
alebo poskytovaním vecných darov.*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Za priestupok uloží
okresný úrad
pokutu vo výške
od 300 eur do 1 000 eur
. Priestupok sa vzťahuje
len na obdobie moratória
na volebnú kampaň, pretože podľa § 2 ods. 2 zákona o volebnej kampani začína
volebná kampaň
dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov Slovenskej republiky a
končí 48 hodín predo dňom konania volieb
.Správne delikty
upravuje § 19 zákona o volebnej kampani a pokuty politickým stranám a ďalším subjektom ukladá Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán alebo Ministerstvo vnútra SR.V súvislosti so všeobecne záväzným nariadením (ďalej len "VZN") o podmienkach na umiestňovanie volebných plagátov (ktoré obec schváli podľa § 16 zákona o volebnej kampani) sa žiada poukázať aj na potrebu rozlíšenia, či VZN poruší:
a)
fyzická osoba
, vtedy ide o
priestupok
,b)
právnická osoba
alebo
fyzická osoba oprávnená na podnikanie
, vtedy ide o tzv.
správny delikt
.