Pokračovanie seriálu o ohlasovaní drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci prináša podrobné spracovanie ďalšej časti týkajúcej sa odstránenia nelegálnej stavby podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") a takisto odstraňovania nelegálnych reklamných stavieb na základe ohlásenia.
Konanie o odstránení nelegálnej stavby
V praxi môže nastať aj taká situácia, že počas konania o dodatočnom povolení sa preukáže, že stavbu nemožno dodatočne povoliť. V takom prípade stavebný úrad v zmysle § 88a ods. 5 a 6 stavebného zákona
nariadi odstránenie stavby
.Ďalšie dôvody na odstránenie stavby taxatívne vymedzené v § 88a v ods. 6 stavebného zákona vychádzajú z toho, že
vlastník stavby nemá záujem
na právnom usporiadaní nepovolenej stavby, keďže nerešpektuje povinnosti určené stavebným úradom.Náklady
na odstránenie stavby znáša jej
vlastník
. Vlastník odstraňovanej stavby
zodpovedá za škodu
vzniknutú na susedných stavbách alebo pozemku, pokiaľ ju nevyvolal ich závadný stav. Náklady zabezpečovacích prác, ktoré treba súbežne urobiť pre závadný stav susednej stavby, znáša vlastník tejto stavby.Náležitosti rozhodnutia
, ktorým sa nariaďuje odstránenie stavby presnejšie vymedzuje ustanovenie
§ 90
stavebného zákona (a § 25 vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR č. 453/2000 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona), v ktorom je zahrnutý obsah podmienok, ktoré sú vymedzené v rozhodnutí o odstránení stavby. Uloženie podmienok je fakultatívne (nemusia byť určené všetky), a to vzhľadom na okolnosti konkrétneho prípadu.Príslušnosť na konanie o odstránení stavby
je určená podľa toho, ktorý stavebný úrad je príslušný na povolenie stavby.V prípade, že vlastník nelegálnej (nepovolenej alebo neohlásenej) stavby túto
neodstráni dobrovoľne
, nesplnenie povinnosti môže byť vynútené v rámci
výkonu rozhodnutia
podľa us