Komunálne voľby starostov a primátorov sa uskutočnia už čoskoro, a to 10. novembra 2018. Za poslancov obecného, resp. mestského zastupiteľstva si budú občania vyberať kandidátov, ktorí ich budú potom zastupovať v obecnom zastupiteľstve.
Po voľbách je veľmi dôležité, aby zvolený starosta/primátor poznali organizačnú štruktúru obce/mesta (obrázok č. 1).
Obrázok č. 1 Organizačná štruktúra obce
Fiškálnou decentralizáciou a odovzdaním právomocí na miestnu úroveň (proces decentralizácie) a podpora občianskej spoločnosti by mala umožniť lepšiu spoluprácu občanov s ich volenými zástupcami a podnikateľmi na miestnej úrovni.
Obec na financovanie vlastných potrieb využíva prednostne vlastné príjmy. Miestne dane a podielová daň z príjmov fyzických osôb sú dôležitým zdrojom financovania obcí a vyšších územných celkov (samosprávnych krajov) na Slovensku. V prípade, že obci nepostačujú vlastné príjmy, môže požiadať o transfery zo štátneho rozpočtu, môže využívať mimorozpočtové peňažné fondy, zisk z podnikateľskej činnosti, návratné zdroje financovania a výpomocí (úvery, pôžičky, komunálne obligácie) a transfery z Európskeho spoločenstva.
Obec môže podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) ukladať nasledujúce miestne dane (§ 2 cit. zákona):
- daň z nehnuteľností,
- daň za psa,
- daň za užívanie verejného priestranstva,
- daň za ubytovanie,
- daň za predajné automaty,
- daň za nevýherné hracie prístroje,
- daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta a
- daň za jadrové zariadenia.
V zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a rozpočtovej klasifikácie (v zmysle opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 200