Účtovanie miestnych daní a poplatkov obce

Vydáno: 9 minút čítania

Komunálne voľby starostov a primátorov sa uskutočnia už čoskoro, a to 10. novembra 2018. Za poslancov obecného, resp. mestského zastupiteľstva si budú občania vyberať kandidátov, ktorí ich budú potom zastupovať v obecnom zastupiteľstve. 

Po voľbách je veľmi dôležité, aby zvolený starosta/primátor poznali organizačnú štruktúru obce/mesta (obrázok č. 1).

Obrázok č. 1 Organizačná štruktúra obce

Fiškálnou decentralizáciou a odovzdaním právomocí na miestnu úroveň (proces decentralizácie) a podpora občianskej spoločnosti by mala umožniť lepšiu spoluprácu občanov s ich volenými zástupcami a podnikateľmi na miestnej úrovni.

Obec na financovanie vlastných potrieb využíva prednostne vlastné príjmy. Miestne dane a podielová daň z príjmov fyzických osôb sú dôležitým zdrojom financovania obcí a vyšších územných celkov (samosprávnych krajov) na Slovensku. V prípade, že obci nepostačujú vlastné príjmy, môže požiadať o transfery zo štátneho rozpočtu, môže využívať mimo­rozpočtové peňažné fondy, zisk z podnikateľskej činnosti, návratné zdroje financovania a výpomocí (úvery, pôžičky, komunálne obligácie) a transfery z Európskeho spoločenstva.

Obec môže podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) ukladať nasledujúce miestne dane (§ 2 cit. zákona):

  • daň z nehnuteľností,
  • daň za psa,
  • daň za užívanie verejného pries­transtva,
  • daň za ubytovanie,
  • daň za predajné automaty,
  • daň za nevýherné hracie prístroje,
  • daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta a
  • daň za jadrové zariadenia.

V zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a rozpočtovej klasifikácie (v zmysle opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 200

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmeny v miestnych daniach od 1. januára 2018
Daň za ubytovanie
Daňovník dane z nehnuteľností po zrušení bezpodielového spoluvlastníctva manželov rozvodom
Daň za užívanie verejného priestranstva pri ambulantnom predaji
Stavebný pozemok na daňové účely
Daň z nehnuteľností v prípade smrti daňovníka
Postup pri vyrubení dane z nehnuteľností
K aktuálnym otázkam samosprávy
Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Účtová trieda 5 – Náklady (III.)
Daň z príjmov obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií v príkladoch
Tlačivo daňového priznania k dani z príjmov za rok 2017
Novela zákona o obecnom zriadení od 1. apríla 2018
Obec a registrácia pre daň z pridanej hodnoty
Tlačivo daňového priznania k  dani z príjmov za rok 2018
Špecifiká účtovania DPH v štátnej správe a samospráve
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2017
Použitie jazyka národnostných menšín v daňovom konaní
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2018

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Bola uložená pokuta nezákonná?
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Doručovanie rozhodnutia
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Smetné nádoby
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Výška poplatku za určené obdobie
Určenie výšky poplatku
Posúdenie žiadosti poplatníka o zníženie alebo odpustenie poplatku
Poplatok za komunálny odpad
Daň z nehnuteľnosti - protest proti rozhodnutiu
Účtovanie pokút
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Použitie výnosu z poplatku za rozvoj