Účtovanie inventarizačných rozdielov, úbytkov a škôd

Vydáno: 22 minút čítania
Každá účtovná jednotka má povinnosť vykonávať inventarizáciu. V príspevku sa dozviete, ako majú obce, vyššie územné celky, rozpočtové a príspevkové organizácie účtovať o inventarizačných rozdieloch, úbytkoch a škodách.
Povinnosť vykonávať inventarizáciu je stanovená zákonom č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len "zákon o účtovníctve"). Podľa § 29 ods. 1 cit. zákona je inventarizácia činnosť, ktorou účtovná jednotka overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Účtovná jednotka, ktorá nevykoná inventarizáciu, si neplní požiadavku preukázateľnosti vedenia účtovníctva.
V praxi sa často zamieňajú pojmy inventúra s inventarizáciou. Inventarizácia je ucelený súbor prác, ktoré na seba nadväzujú. Inventúra predstavuje zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Pri majetku hmotnej povahy a nehmotnej povahy sa skutočný stav zisťuje fyzickou inventúrou. Pri záväzkoch, rozdiele majetku a záväzkov a pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru, sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou. Ak je to možné, používa sa kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry. Preukázateľnosť účtovníctva podľa § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve zabezpečuje inventúrny súpis.
Inventúrny súpis podľa § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve musí obsahovať tieto údaje:
-
obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky; právnické osoby uvedú sídlo, fyzické osoby bydlisko a miesto podnikania, ak sa líši od miesta bydliska,
-
deň začatia inventúry, deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná, a deň skončenia inventúry,
-
stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny podľa § 25,
-
miesto uloženia majetku,
-
meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby alebo zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
-
zoznam záväzkov a ich ocenenie podľa § 25,
-
zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov,
-
odporúčania na posúdenie reál­nosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru,
-
meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
-
poznámky.
Stav majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov v inventúrnych súpisoch sa porovnáva so stavom majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve a výsledky porovnania sa uvedú v inventarizačnom zápise. Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť vedenia účtovníctva.
Inventarizačnými rozdielmi sú:
-
manko - ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a nemožno ho preukázať účtovným záznamom. Pri peňažných prostriedkoch a ceninách sa označuje ako schodok,
-
prebytok - ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a nemožno ho preukázať účtovným záznamom (účtovným dokladom).
Pri peňažných prostriedkoch a ceninách (poštové známky, kolky, stravné lístky, telefónne karty, ostatné karty) označujeme inventarizačné rozdiely ako schodok a prebytok. Podľa zákona o účtovníctve inventarizáciou rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky overujú, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Inventarizačný rozdiel je povinná účtovná jednotka zaúčtovať do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Peňažné prostriedky v hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať najmenej štyrikrát za účtovné obdobie.
Pri ú

Související dokumenty

Súvisiace články

Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Vybrané prípady účtovania v zriaďovateľskej pôsobnosti
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Preukazovanie a preskúmavanie vybraných dokladov v samospráve
Náhrada škody spôsobenej zamestnancom
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií
Zodpovednosť za schodok na zverených hodnotách
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Škodové komisie a škodové udalosti
Zodpovednosť zamestnávateľa za škodu na odložených veciach
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Účtovanie majetku obcí
Inventarizácia majetku účtovnej jednotky
Inventarizácia zákonne a bez nedostatkov
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Účtovanie vráteného garančného poistenia

Súvisiace otázky a odpovede

Zodpovednosť za vzniknutú škodu
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné
Výpočet odstupného pre starostku
Uznanie kreditov + príplatok
Predlženie zmluvy na dobu určitú
Výpočet platu kontrolóra
Nevyčerpaná dovolenka
Stabilizačný príspevok a exekučný príkaz
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Stravovanie zamestnancov vo vlastnej reštaurácii