Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Nedostatky v pracovných poriadkoch obcí

Dátum: Rubrika: Pracovné právo a mzdy

Príspevok sa zaoberá pomerne často sa vyskytujúcimi nedostatkami v pracovných poriadkoch obcí. Niektoré obce napríklad pracovný poriadok nevydali vôbec alebo ho síce vydali, avšak ďalej ho už v prípade legislatívnych zmien neaktualizovali. Viaceré obce pri príprave pracovného poriadku napríklad použili vzor zverejnený na internete bez toho, aby ho upravili na svoje konkrétne podmienky. V príspevku nájdete aj odporúčania, ako môžu obce zosúladiť svoje pracovné poriadky s platnou právnou úpravou.

Povinnosť samosprávy vydať pracovný poriadok vyplýva zo:
-
zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p., podľa ktorého zamestnávateľ vydá pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase zástupcov zamestnancov, inak je neplatný (§ 12),
-
zákona č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v z. n. p., podľa ktorého primátor mesta vydáva pracovný poriadok (§ 12 ods. 6) a starosta mestskej časti vydáva pracovný poriadok (§ 17 ods. 5),
-
zákona č. 401/1990 Zb. o meste Košice v z. n. p., podľa ktorého primátor mesta vydáva pracovný poriadok [§ 11 ods. 2 písm. e)] a starosta mestskej časti vydáva pracovný poriadok [§ 15 ods. 2 písm. f)].
V prípade obcí vydáva pracovný poriadok starosta obce. Obecné zastupiteľstvo teda nie je oprávnené schvaľovať pracovný poriadok. Podľa pôvodného znenia zákona o obecnom zriadení vydanie pracovného poriadku bolo v kompetencii obecného zastupiteľstva, ­avšak od 1. apríla 2010 táto kompetencia prešla na starostu obce.
Starosta obce nie je povinný informovať obecné zastupiteľstvo o vydaní pracovného poriadku. Zo zákona o obecnom zriadení vyplýva povinnosť starostu obce informovať obecné zastupiteľstvo len o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu, nie však o vydaní a zmenách pracovného poriadku. Napriek tomu môže byť vhodné, ak starosta obce pred prijatím pracovného poriadku predloží návrh pracovného poriadku poslancom obecného zastupiteľstva na prípadné pripomienky. Hoci starosta obce nie je viazaný pripomienkami poslancov obecného zastupiteľstva, môžu prispieť k zdokonaleniu pracovného poriadku z formálneho, ako aj obsahového hľadiska.
Pracovný poriadok je záväzný pre obec a pre všetkých jej zamestnancov. Nadobúda účinnosť dňom, ktorý je v ňom určený, najskôr však dňom, keď bol u zamestnávateľa zverejnený. Zákonník práce neupravuje formu zverejnenia, odporúčame ho však zverejniť na všetkých pracoviskách, najmä v priestoroch obecného úradu, a tiež na webovom sídle obce. Každý zamestnanec musí byť s pracovným poriadkom oboznámený. Pracovný poriadok musí byť každému zamestnancovi prístupný. Pri nástupe do zamestnania je zamestnávateľ povinný zamestnanca oboznámiť s pracovným poriadkom.
Pracovné poriadky obcí obsahujú najmä tieto oblasti: predzmluvné vzťahy, vznik, zmena a skončenie pracovného pomeru, pracovná disciplína, pracovný čas, prekážky v práci, dovolenka, pracovné cesty, odmeňovanie zamestnancov, so­ciálna politika zamestnávateľa a náhrada škody.
Na základe analýzy pracovných poriadkov viacerých obcí možno identifikovať niektoré často sa vyskytujúce nedostatky v pracovných poriadkoch.
Všeobecné nedostatky v pracovných poriadkoch
Najčastejšími všeobecnými nedostatkami sú:
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály