Najviac potravinového odpadu v EÚ vytvárajú domácnosti

Vydáno: 8 minút čítania
Spoločenské, politické a ekonomické udalosti uplynulých piatich rokov zatienili problematiku potravinového odpadu v krajinách Európskej únie. Zabezpečenie dostatočného množstva kvalitných a cenovo dostupných potravín pre obyvateľov naďalej zostáva jedným zo základných cieľov Spoločnej poľnohospodárskej politiky EÚ. Limity prírodných a finančných zdrojov, pracovných kapacít agrosektora a negatívne účinky klimatickej zmeny spomaľujú rast poľnohospodárskej produkcie v EÚ. Existenčnou nevyhnutnosťou všetkých štátov EÚ je zabezpečiť, aby sa vyprodukované poľnohospodárske suroviny využili na potravinárske, krmovinárske a iné priemyselné účely. Dôležité je, aby vyrobené potravinárske výrobky spotrebitelia skonzumovali a nekončili ako odpad.
Zvýšenie ponuky potravinárskych výrobkov na trhu Európskej únie a pokrytie spotrebiteľského dopytu možno dosiahnuť rastom poľnohospodárskej a potravinárskej produkcie alebo redukciou strát surovín a potravinárskeho odpadu. Zníženie množstva potravinárskeho odpadu v celom potravinovom reťazci prispeje k efektívnemu využitiu prírodných zdrojov (pôdy, vody, fosílnych palív, elektrickej energie) a ochrane životného prostredia.
Program Organizácie spojených národov pre životné prostredie (ďalej len „UNEP“) definuje potravinový odpad ako potraviny a pridružené nejedlé časti, ktoré boli odstránené z potravinového reťazca ľudí. Straty a potravinový odpad nevyhnutne nastávajú v procese zberu úrody poľnohospodárskych plodín, spracovaní jatočných zvierat alebo rýb a v následnom skladovaní a preprave. [1] Straty potravinových zdrojov v etape prvovýroby znamenajú pokles príjmov pre poľnohospodárov a zníženie ponuky poľnohospodárskych produktov na trhu. Zvyšovanie nákupov potravinárskych výrobkov zo strany spotrebiteľov nevyhnutne vytvára väčší objem odpadu, okrem

Související dokumenty

Súvisiace články

Možnosti spracovania biologicky rozložiteľného odpadu v obciach
Ako môžu obce a mestá splniť legislatívne ciele v odpadovom hospodárstve
Sme pripravení viac recyklovať?
Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (3.)
Vyrieši obehové hospodárstvo problém s odpadom?
Nový spôsob recyklácie plastov na rastlinnej báza
Súčasné trendy recyklácie vyradených mobilných telefónov
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (4.)
Skládkovanie a spaľovanie odpadu zvyšuje prítomnosť vzduchom prenášaných baktérií
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (5.)
Kanalizácia predstavuje poteciálne rizikové miesto prenosu Covid-19
Znečistenie plastami zasahuje aj Antarktídu
Ako nám pomôže príprava na opätovné použitie k zvýšeniu úrovne zhodnotenia odpadu
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (6.)
Spaľovať alebo recyklovať?
Aktuálny prehľad striebra v priemysle a možnosti jeho spracovania
Zodpovednosť prevádzkovateľov skládok odpadov podľa zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Prefakturácia miestneho poplatku za komunálne odpady
Účtovanie o rezervách
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach