Obchodná verejná súťaž je v podmienkach obce považovaná za jeden z najtransparentnejších a najvhodnejších spôsobov prevodu, ako aj prenájmu majetku obce. Spolu s priamym predajom a dobrovoľnou dražbou predstavuje jeden z troch trhových spôsobov prevodu majetku obce. V článku sa venujeme zmenám, ktoré priniesla novela zákona o majetku obcí vo vzťahu k obchodnej verejnej súťaži.
Výhoda obchodnej verejnej súťaže spočíva okrem iného aj v možnosti obce zadefinovať a zohľadňovať aj iné kritériá okrem kritéria ceny. Pre obce tak predstavuje dostatočne flexibilný nástroj, ktorý zároveň vedia aplikovať a realizovať vo vlastnej réžii na rozdiel od dobrovoľnej dražby. Zároveň pre ňu neplatia obmedzenia, aké sa uplatňujú vo vzťahu k inštitútu priameho predaja, t.j. obmedzenie vo vzťahu k maximálnej hodnote prevádzaného majetku, ako aj obmedzenie vo vzťahu k osobám, ktorým sa tento majetok prevádza, resp. prenajíma.
Do 31.10.2023 bola právna úprava obchodnej verejnej súťaže v zákone č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí") veľmi stručná a v zásade bola zredukovaná na povinnosť obce zverejniť podmienky obchodnej verejnej súťaže minimálne na 15 dní pred uzávierkou na podávanie návrhov do súťaže a kompetenciu obecného zastupiteľstva schvaľovať podmienky obchodnej verejnej súťaže v prípade, ak ide o prevod nehnuteľného majetku obce.
Obec pri využívaní tohto inštitútu vychádzala predovšetkým z ustanovení § 281 až § 288 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník"). Nadobudnutím účinnosti zákona č. 137/2023 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady o majetku obcí a zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "novela") sa tento stav zmenil a do zákona o majetku obcí sa dostala čiastočná úprava obchodnej verejnej súťaže, ktorá dáva dôraz na transparentnosť procesu a zároveň zohľadňuje špecifiká obce pri aplikácii tohto inštitútu.
Pred bližším skúmaním zmien v obchodnej verejnej súťaži, ktoré priniesla novela, je potrebné vymedziť vzťah medzi právnou úpravou obchodnej verejnej súťaže v zákone o majetku obcía právnou úpravou tohto inštitútu v Obchodnom zákonníku.
V zásade možno vymedziť štyri základné situácie, a to:
1.
1. situácia:
Keď zákon o majetku obcíupravuje povinnosti nad rámec právnej úpravy obchodnej verejnej súťaže uvedenej v Obchodnom zákonníku, ktorý uvedené neupravuje vôbec, napr. povinnosť zverejnenia všetkých podaných návrhov do obchodnej verejnej súťaže, povinnosť oznámiť záujemcovi vylúčenie jeho návrhu z obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením v zákonom stanovenej lehote
1)
, alebo povinnosť podať návrh cez elektronickú schránku v prípade, ak ju má aktivovanú.2.
2. situácia:
Keď zákon o majetku obcíneobsahuje osobitnú úpravu, ale táto je obsiahnutá iba v