Dňa 1. novembra 2023 nadobudla účinnosť novela zákona o majetku obcí, ktorá zásadným spôsobom upravuje viaceré pravidlá nakladania s obecným majetkom. V článku prinášame komentár k najdôležitejším zmenám, ktoré ovplyvnia predaj a prenájom majetku obcí.
Novelou zákonom č. 137/2023 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "novela") dochádza k zmene zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí"), ako aj zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Najdôležitejšie zmeny novelizovaných zákonov možno zhrnúť do nasledujúcich okruhov:
A. Možnosť vkladu majetku obce do kapitálových fondov obchodných spoločností;
B. Správa majetku obcí;
C. Zásady hospodárenia s majetkom obce;
D. Obchodná verejná súťaž;
E. Predaj majetku obce priamym predajom;
F. Predaj majetku obce inými spôsobmi;
G. Nájom majetku obce;
H. Rozšírenie okruhu aktívne legitimovaných osôb majúcich možnosť namietať platnosť právneho úkonu obce;
I. Kompetencie hlavného kontrolóra;
A. Možnosť vkladu majetku obce do kapitálových fondov obchodných spoločností
Novela priniesla možnosť, resp. do znenia zákona o majetku obcíexplicitne zakotvila
možnosť obcí vložiť svoj majetok ako vklad do kapitálového fondu obchodnej spoločnosti
.Podľa § 6 ods. 5 novelizovaného znenia zákona o majetku obcíplatí (pozn.: zvýraznené sú doplnené časti):
"Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej spoločnosti,
do kapitálového fondu obchodnej spoločnosti
alebo môže zo svojho majetku založiť právnickú osobu."Podľa dôvodovej správy k tomuto ustanoveniu je účelom zmeny zrovnoprávniť možnosti rozvoja obchodných spoločností bez ohľadu na ich zakladateľa.
Kapitálové fondy tvorené príspevkami spoločníkov sú upravené v § 217a zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník"), pričom predstavujú jeden z nástrojov, pomocou ktorého možno pomerne rýchlo a jednoducho zlepšiť kapitálovú štruktúru spoločnosti.
V praxi doposiaľ bolo sporné, či obec mohla alebo nemohla svoje prostriedky použiť na vklad do kapitálových fondov. Sme toho názoru, že tak ako obchodná spoločnosť mohla vytvoriť kapitálový fond z príspevkov spoločníkov aj pred explicitným zakotvením tejto možnosti v § 217a Obchodného zákonníka, mala aj obec ako riadny spoločník obchodnej spoločnosti možnosť vložiť svoj majetok do kapitálového fondu spoločnosti už pred prijatím tejto novely. Po nadobudnutí účinnosti novely už každopádne v tejto otázke žiadne pochybnosti nie sú.
______________________________
Vklad majetku obce do kapitálového fondu spoločnosti v súlade s § 9 ods. 2 písm. f) zákona o majetku obcí schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
______________________________
Domnievame sa, že namiesto explicitného zakotvenia možnosti vložiť svoj majetok do kapitálového fondu mohol zákonodarca radšej pouvažovať nad obmedzeniami pri vklade majetku obcí do základného imania či do kapitálových fondov obchodných spoločností, a to obzvlášť, ak je predmetom vkladu nehnuteľnosť a ak obec nie je jediným spoločníkom obchodnej spoločnosti, resp. ak nevlastní rozhodujúci podiel.
B. Správa majetku obcí
Od 1. novembra 2023 dochádza k doplneniu ustanovenia § 6a ods. 2 zákona o majetku obcívo vzťahu k
nároku mestských častí mesta Košice a mesta Bratislava na náhradu za zhodnotenie spravovaného majetku
a vo vzťahu k
možnosti darovania nehnuteľností
medzi mestom Bratislava, resp. mestom Košice a ich mestskými časťami.Po novom má mestská časť právo na primeranú náhradu za zhodnotenie spravovaného majetku obce, ak mesto Bratislava alebo mesto Košice:
a)
dali mestskej časti predchádzajúci písomný súhlas so zhodnotením svojho majetku,
b)
určili, čo sa považuje za zhodnotenie majetku a
c)
odňali mestskej časti správu majetku, ktorý v čase odňatia mestská časť využívala na účel, na ktorý jej bol zverený.
______________________________