V roku 2023 obdobie zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce spadá do obdobia po voľbách do NR SR, do obdobia, kedy sa schvaľuje programové vyhlásenie vlády a kedy sa ešte len pripravuje návrh štátneho rozpočtu na rok 2024 a návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026. Všetky tieto skutočnosti v značnej miere ovplyvňujú zostavenie a schvaľovanie rozpočtu obce na rok 2024.
Mnohé obce si kladú otázku, či zostaviť rozpočet obce, a ak áno, aký rozpočet obce zostaviť. Odpoveď na tieto otázky je ukrytá v platnej právnej úprave, ktorá rieši zostavenie rozpočtu obce a kompetenciu schvaľovať rozpočet obce.
Podľa § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") obec pri výkone samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet obce, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Zákon o obecnom zriadení nerieši podrobnosti zostavenia a schvaľovania rozpočtu obce, ale v § 9 ods. 5 odkazuje na osobitnú právnu úpravu, ktorou je zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z."). Napriek obdobiu, v ktorom sa rozpočet obce zostavuje, platia pre jeho zostavenie rozpočtové pravidlá podľa zákona č. 583/2004 Z.z. Rozpočet sa definuje ako strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce, v ktorom sú vyjadrené zámery rozvoja územia obce a potrieb jej obyvateľov.
______________________________
Z uvedenej právnej úpravy vyplýva, že obec zostavuje svoj rozpočet a predkladá ho na schválenie oprávnenému orgánu, ktorým je podľa § 11 ods. 4 písm. b) zákona o obecnom zriadení obecné zastupiteľstvo, ktoré rozhoduje o základných otázkach života obce a je mu vyhradené schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny.
______________________________