Transfery v samospráve

Vydáno: 19 minút čítania

Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy a samosprávy. Pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej. Základné pravidlá účtovania transferov sú vymedzené v § 19 opatrenia MF SR č. ­MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.

Vo všeobecnosti platí, že ten, kto poskytne transfer (dotáciu alebo príspevok), má náklad. Ten, komu sa transfer (dotácia alebo príspevok) poskytol, účtuje do doby použitia transferu ako záväzok voči tomu, kto transfer poskytol.
Transfery peňažného charakteru sú: dary, granty, dotácie, príspevky, nenávratné finančné príspevky.
Transfery nepeňažného charakteru sú: bezodplatne nadobudnutý a odovzdaný dlhodobý majetok, drobný majetok, zásoby, zverenie majetku do správy a odňatie majetku zo správy.
Pri použití bežného transferu a pri vzniku nákladov z dlhodobého majetku nakúpeného z transferu (odpisy, tvorba opravných položiek, zostatková cena pri likvidácii, predaji, manku alebo škode) sa účtuje o výnosoch.
Kapitálové transfery sa časovo rozlišujú aj u príjemcu
(stále časovo rozlíšený výnos), aj u poskytovateľa (časovo rozlíšený náklad - len v prípade, keď sa poskytuje organizácii vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti).
V praxi poznáme viac druhov transferov. Transfery sa rozdeľujú na bežné a kapitálové a môžu byť ešte členené podľa zdroja na transfery od zriaďovateľa alebo od iných subjektov. Od iných subjektov môžu byť transfery v rámci verejnej správy alebo aj mimo nej. Ďalším dôležitým hľadiskom, od ktorého závisí účtovanie, je, či sú prostriedky účelovo určené alebo nie sú.
Bežné transfery
predstavujú poskytnutie finančných prostriedkov na bežné výdavky, t.j. na výdavky v hlavnej kategórii 600 Bežné výdavky podľa ekonomickej klasifikácie.
Kapitálové transfery
predstavujú poskytnutie finančných prostriedkov na kapitálové výdavky, t.j. na výdavky v hlavnej kategórii 700 Kapitálové výdavky podľa ekonomickej klasifikácie.
Zdroj prostriedkov sa chápe ako druh poskytovateľa, teda zjednodušene povedané, od koho nám financie prišli. Ak sa transfer poskytuje zo štátneho rozpočtu cez rozpočtovú kapitolu alebo obec, či vyšší územný celok (ďalej len "VÚC"), tak sú to prostriedky štátu a o ich spotrebe sa účtuje na Ministerstve financií SR. Ak obecnej rozpočtovej organizácii je poskytnutý takýto transfer, uvádza sa ako transfer zo štátu, aj keď bol poskytnutý prostredníctvom obce. Podobne je to aj v prípade prostriedkov EÚ, ktoré sú prostriedkami od iných subjektov mimo verejnej správy, aj keď sú poskytované štátnymi orgánmi Slovenskej republiky.
Obec a VÚC vystupujú nielen ako organizácia, ktorá dostáva a spotrebúva transfer, ale aj ako zriaďovateľ, ktorý poskytuje transfer z vlastných zdrojov alebo transfer poskytnutý zo štátneho rozpočtu pre podriadené organizácie. Z hľadiska peňažných tokov je na jednej strane prijímateľom transferu, ale na druhej strane aj poskytovateľom.
Samostatné sledovanie transferov má vplyv na zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky a súhrnnej účtovnej závierky. Pri účtovaní transferov je veľmi podstatné vytváranie analytických účtov k syntetickým účtom a analytická evidencia.
Pri vytváraní analytických účtov sa zohľadňujú tieto hľadiská:
-
členenie podľa jednotlivých subjektov verejnej správy,
-
členenie podľa druhu transferov na bežné a kapitálové transfery,
-
prijaté a poskytnuté transfery sa členia podľa subjektov súhrnného a konsolidovaného celku.
Odporúča sa vytvoriť analytické účty k transferovým účtom:
-
súvahové účty: 351, 354, 355, 357, 359, 371, 372;
-
výsledkové účty: 584, 585, 586, 587, 588, 589, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699.
Transfery (dotácie)
predstavujú peňažné prostriedky, ktoré majú charakter platby, ktorú jednotlivec alebo inštitúcia poskytuje inému jednotlivcovi alebo inštitúcii bez nároku na protihodnotu. Dotácie môžu byť účelové (presne vymedzené použitie) alebo neúčelové (využitie nie je presne definované, možno ju použiť na akékoľvek výdavky). Dotácia môže byť poskytnutá v čiastočnej alebo v plnej výške podľa žiadosti žiadateľa o dotáciu. Dotácie sa spravidla poskytujú na
presne vymedzené úlohy alebo účely za vopred stanovených podmienok
. Ak poskytnutá dotácia nebude použitá na presne stanovený účel v súlade so zmluvou o poskytnutí dotácie, musí byť vrátená (alebo jej časť) poskytovateľovi dotácie.
 
Transfery zo štátneho rozpočtu
Dotácie poskytované zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a

Související dokumenty

Súvisiace články

Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Osobitosti rozpočtovania a účtovania rozpočtových organizácií
Povinnosť zúčtovania finančných vzťahov
Dotácie zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov obcí
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Eliminácia samofinancovania v rozpočtovej organizácii s príkladmi účtovania
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Združené prostriedky obce
Príspevok poskytnutý na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu
Revitalizácia obecného domu
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Účtová skupina 35 – Zúčtovanie medzi subjektami verejnej správy (II.)
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Účtová skupina 35 – Zúčtovanie medzi subjektami verejnej správy (III.)
Začiatok účtovného roka v samospráve

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Čerpanie kapitálových príjmov na bežné výdavky
Pôžička od spoločníka
Notárska úschova
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Kód zdroja
Účtovanie kontokorentného úveru
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Ďalší peňažný vklad nezvyšujúci základné imanie
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Zmluva o užívaní priestorov
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Poskytnutie návratnej finančnej pôžičky OZ
Zapojenie zostatku prostriedkov ŠR a rezervného fondu
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov