Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy a samosprávy. Pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej. Základné pravidlá účtovania transferov sú vymedzené v § 19 opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.
Vo všeobecnosti platí, že ten, kto poskytne transfer (dotáciu alebo príspevok), má náklad. Ten, komu sa transfer (dotácia alebo príspevok) poskytol, účtuje do doby použitia transferu ako záväzok voči tomu, kto transfer poskytol.
Transfery peňažného charakteru sú: dary, granty, dotácie, príspevky, nenávratné finančné príspevky.
Transfery nepeňažného charakteru sú: bezodplatne nadobudnutý a odovzdaný dlhodobý majetok, drobný majetok, zásoby, zverenie majetku do správy a odňatie majetku zo správy.
Pri použití bežného transferu a pri vzniku nákladov z dlhodobého majetku nakúpeného z transferu (odpisy, tvorba opravných položiek, zostatková cena pri likvidácii, predaji, manku alebo škode) sa účtuje o výnosoch.
Kapitálové transfery sa časovo rozlišujú aj u príjemcu
(stále časovo rozlíšený výnos), aj u poskytovateľa (časovo rozlíšený náklad - len v prípade, keď sa poskytuje organizácii vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti).V praxi poznáme viac druhov transferov. Transfery sa rozdeľujú na bežné a kapitálové a môžu byť ešte členené podľa zdroja na transfery od zriaďovateľa alebo od iných subjektov. Od iných subjektov môžu byť transfery v rámci verejnej správy alebo aj mimo nej. Ďalším dôležitým hľadiskom, od ktorého závisí účtovanie, je, či sú prostriedky účelovo určené alebo nie sú.
Bežné transfery
predstavujú poskytnutie finančných prostriedkov na bežné výdavky, t.j. na výdavky v hlavnej kategórii 600 Bežné výdavky podľa ekonomickej klasifikácie.Kapitálové transfery
predstavujú poskytnutie finančných prostriedkov na kapitálové výdavky, t.j. na výdavky v hlavnej kategórii 700 Kapitálové výdavky podľa ekonomickej klasifikácie.Zdroj prostriedkov sa chápe ako druh poskytovateľa, teda zjednodušene povedané, od koho nám financie prišli. Ak sa transfer poskytuje zo štátneho rozpočtu cez rozpočtovú kapitolu alebo obec, či vyšší územný celok (ďalej len "VÚC"), tak sú to prostriedky štátu a o ich spotrebe sa účtuje na Ministerstve financií SR. Ak obecnej rozpočtovej organizácii je poskytnutý takýto transfer, uvádza sa ako transfer zo štátu, aj keď bol poskytnutý prostredníctvom obce. Podobne je to aj v prípade prostriedkov EÚ, ktoré sú prostriedkami od iných subjektov mimo verejnej správy, aj keď sú poskytované štátnymi orgánmi Slovenskej republiky.
Obec a VÚC vystupujú nielen ako organizácia, ktorá dostáva a spotrebúva transfer, ale aj ako zriaďovateľ, ktorý poskytuje transfer z vlastných zdrojov alebo transfer poskytnutý zo štátneho rozpočtu pre podriadené organizácie. Z hľadiska peňažných tokov je na jednej strane prijímateľom transferu, ale na druhej strane aj poskytovateľom.
Samostatné sledovanie transferov má vplyv na zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky a súhrnnej účtovnej závierky. Pri účtovaní transferov je veľmi podstatné vytváranie analytických účtov k syntetickým účtom a analytická evidencia.
Pri vytváraní analytických účtov sa zohľadňujú tieto hľadiská:
-
členenie podľa jednotlivých subjektov verejnej správy,
-
členenie podľa druhu transferov na bežné a kapitálové transfery,
-
prijaté a poskytnuté transfery sa členia podľa subjektov súhrnného a konsolidovaného celku.
Odporúča sa vytvoriť analytické účty k transferovým účtom:
-
súvahové účty: 351, 354, 355, 357, 359, 371, 372;
-
výsledkové účty: 584, 585, 586, 587, 588, 589, 691, 692, 693, 694, 695, 696, 697, 698, 699.
Transfery (dotácie)
predstavujú peňažné prostriedky, ktoré majú charakter platby, ktorú jednotlivec alebo inštitúcia poskytuje inému jednotlivcovi alebo inštitúcii bez nároku na protihodnotu. Dotácie môžu byť účelové (presne vymedzené použitie) alebo neúčelové (využitie nie je presne definované, možno ju použiť na akékoľvek výdavky). Dotácia môže byť poskytnutá v čiastočnej alebo v plnej výške podľa žiadosti žiadateľa o dotáciu. Dotácie sa spravidla poskytujú na
presne vymedzené úlohy alebo účely za vopred stanovených podmienok
. Ak poskytnutá dotácia nebude použitá na presne stanovený účel v súlade so zmluvou o poskytnutí dotácie, musí byť vrátená (alebo jej časť) poskytovateľovi dotácie.