Príspevok reaguje na časté otázky týkajúce sa správneho transferovania prostriedkov, eliminácie samofinancovania a využívanie, či vedenie mimorozpočtového osobitného účtu v rozpočtovej organizácii. Zároveň sa zameriava na spôsob účtovania transferov a ich zúčtovania do výnosov.
Eliminácia samofinancovania rozpočtovej organizácie, bez ohľadu na jej zriaďovateľa, vyplýva z ustanovení zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“). Nadväznosť na rozpočet zriaďovateľa, sledovanie externých príjmov plynúcich do rozpočtu rozpočtovej organizácie a transferovanie týchto prostriedkov cez rozpočet obce garantuje zákonné disponovanie s verejnými prostriedkami. Práve princíp samofinancovania neumožňuje v organizácii svojvoľne presúvať rozpočtové prostriedky svojich účtov podľa potreby. V príspevku som sa zameral na účtovanie, ale aj zákonné nakladanie s verejnými prostriedkami od subjektu verejnej správy aj subjektu, ktorý nie je zaradený do sektora verejnej správy.
Ako možno primárne objasniť zákaz samofinancovania?
Samotný zákon ustanovuje, že prostriedky prijaté od iných subjektov na základe darovacej zmluvy, združené prostriedky (pozn. autora: v zmysle zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p., podľa ktorého niekoľko osôb sa môže združiť, aby sa spoločne pričinili o dosiahnutie dojednaného účelu) a prostriedkov prijatých ako grant, či dotáciu treba viesť mimo rozpočtu.
Ustanovenie § 22 ods. 4 zákona stanovuje, že rozpočtová organizácia môže sústreďovať svoje príjmy na iných účtoch a realizovať rozpočtové výdavky z iných účtov len v prípadoch ustanovených týmto zákonom.
Takého vedenie prostriedkov môže zasahovať do rozpočtu, ak zámer ich použitia (napríklad modernizácia alebo realizácia) je rozpočtovo definovaná a očakáva príjem prostriedkov. V oboch prípadoch (ak ide o rozpočtovaný zámer prijatia prostriedkov alebo neočakávaný príjem) postupuje rozpočtová organizácia rovnako. Po ich prijatí ich prevedie na samostatný mimorozpočtový účet.
V praxi sa najčastejšie vyskytujú nedostatky najmä:
- neprevedením združených prostriedkov, grantových prostriedkov či prostriedkov prijatých ako finančný dar na osobitný účet mimo rozpočtu,
- vedením týchto prostriedkov v hotovostnej forme v pokladnici,
- prevedením prostriedkov z rozpočtového príjmového účtu na rozpočtový výdavkový účet v okamihu ich prijatia od tretej osoby alebo
- prevedením časti týchto prostriedkov na osobitný účet a zostávajúcej časti na výdavkové účely rozpočtovej organizácie.
V nadväznosti na prijatie prostriedko