Zálohovanie jednorazových obalov na nápoje - nová právna úprava (2.)

Vydáno: 13 minút čítania

Prvá časť príspevku nám predstavila novú právnu úpravu zálohovania jednorazových obalov na nápoje z pohľadu  dôvodov jej zavedenia, ako aj ozrejmenia úlohy správcu, ktorý má koordinovať fungovanie zálohového systému či systému jeho financovania. Pokračovanie príspevku poukazuje na skutočnosť, že perspektívne fungovanie zálohového systému si vyžaduje súčinnosť rôznych subjektov ako správcu, výrobcov obalov, distribútorov obalov, štátu či samotného spotrebiteľa.

(dokončenie z predchádzajúceho čísla)
 
Výrobca obalov, distribútor obalov, spotrebiteľ
Slovenský model zálohového systému a nastavenie zákonných mantinelov, ktoré boli do značnej miery inšpirované škandinávskymi krajinami, je okrem "samofinancovania" založený aj na centrálnom riadení. Predpokladom úspešnosti fungovania takto centrálne riadeného systému je centralizovaný model spracovania údajov o počte obalov uvádzaných na trh a ich zdieľanie so správcom. Centralizácia údajov vytvára bázu pre finančný tok záloh a financovanie systému správcom, ktorému všetky náklady v plnej miere uhrádzajú výrobcovia obalov. Takto nastavený model fungovania zálohového systému sa snaží vyhnúť finančnému zaťažovaniu distribútorov obalov [13]. primárnou úlohou distribučnej zložky tak podľa príslušných ustanovení zákona o zálohovaní zostáva zabezpečiť vykonávanie odberu použitých fliaš a plechoviek, pričom náklady na zabezpečenie tejto činnosti prepláca distribútorovi obalov správca prostredníctvom tzv. manipulačného poplatku.
SR nie je jedinou členskou krajinou EÚ, ktorá sa rozhodla do priestoru existujúcej schémy rozšírenej zodpovednosti výrobcov včleniť zálohovanie obalov. V prvotných úvahách, ktoré sprevádzali tvorbu zákona o zálohovaní, sa vyskytla aj myšlienka zapojiť do proje

Související dokumenty

Súvisiace články

Zálohovanie jednorazových obalov na nápoje - nová právna úprava (1.)
Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Obaly a ich zmeny v kontexte sprísňujúcej sa legislatívy
Zálohový systém a jeho novelizácia
Zálohy, recyklácia a kilometre
Zálohovanie jednorazových obalov na Slovensku
Littering a zálohovanie jednorazových obalov na nápoje
Obce a dobrovoľné odberné miesta zálohovaných obalov
Zálohujeme, nekrčíme a (ne)vraciame
Možnosti výrobcov obalov ako príprava na ekomoduláciu
Zálohovanie obalov má vplyv na poplatky za odpad
Recyklovateľnosť obalov a recyklácia odpadov z obalov
EUDR alebo ochrana pred odlesňovaním aj z hľadiska obalov
Biologické vlákna by mohli predstavovať väčšiu hrozbu pre životné prostredie ako bežné plasty
EUDR alebo ochrana pred odlesňovaním aj z hľadiska obalov (2.)
Zákaz jednorazových výrobkov z plastu
Povinnosti obchodníka, ktorý prevádzkuje bezobalový obchod
PET obaly nie sú len pre nealkoholické nápoje
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach na Slovensku

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane

Súvisiace predpisy

302/2019 Z.z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov
347/2019 Z.z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje