Zálohovanie obalov má vplyv na poplatky za odpad

Vydáno: 8 minút čítania

Slováci vyprodukujú ročne takmer 500 kg odpadu na osobu, a tento objem každoročne rastie. Po prijatí rôznych legislatívnych opatrení sa možno mení zloženie a štruktúra vznikajúceho odpadu, ale na celkový objem to nemá zásadný vplyv. Z hľadiska dopadu na obyvateľov je zaujímavý najmä komunálny odpad, pretože náklady na nakladanie s ním majú na nich priamy dopad. Nárast poplatkov za komunálny odpad malo zmierniť zavedenie jeho separovaného zberu a samostatný zber a „odber“ niektorých komodít, ktoré v minulosti často končili v komunálnom odpade. Zdá sa však, že ani rozširovanie sortimentov triedeného zberu neprináša očakávané znižovanie poplatkov.

Komunálny odpad je tvorený viacerými "zložkami", z ktorých možno viaceré separovať, samostatne zbierať. Komunálny odpad obsahuje, okrem "tuhého zmesového podielu" aj sklo, papier, plasty, ale (v minulosti) aj podiely kuchynského odpadu, drobnú nefunkčnú elektroniku, použité batérie, kovové nápojové obaly. Zloženie komunálneho odpadu sa menilo po postupnom zavádzaní separovaného zberu jednotlivých jeho zložiek. K samostatnému zberu malých batérií a žiaroviek, skla sa postupne pridal separovaný zber plastov, papiera (ten nahradil tradičné niekdajšie zberne), kombinovaných obalov - tetrapakov, kovových nápojových obalov a od roku 2021 aj povinný samostatný zber biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu (BRKO). Veľkým prínosom pre skvalitnenie separovaného zberu malo byť konštituovanie Organizácií zodpovedných výrobcov (OZV) podľa zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Související dokumenty

Súvisiace články

Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Littering a zálohovanie jednorazových obalov na nápoje
Recyklovateľnosť obalov a recyklácia odpadov z obalov
Obaly a ich zmeny v kontexte sprísňujúcej sa legislatívy
Návrh a dizajn obalov ako súčasť obehového hospodárstva
PET obaly nie sú len pre nealkoholické nápoje
Aj malé obaly možno efektívne recyklovať
Transpozícia smernice o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
Obaly - ochrana i problémy
Odpad nie je len komunálny a obalový
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (4.)
Lepšia metodika môže zreálniť recyklačné poplatky
Rakúsky model triedeného zberu komunálnych a priemyselných odpadov z obalov ako vzor pre Slovensko?
Časové porovnanie zloženia komunálnych odpadov na Slovensku
Zákaz jednorazových výrobkov z plastu
Požiadavky na označovanie určitých jednorazových plastových výrobkov
Obce a nakladanie s komunálnymi odpadmi a súvislosti s dosahovaním cieľov odpadového hospodárstva
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach na Slovensku
Recyklácia plastov ako možný projekt pre Hornú Nitru

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Pálenie pneumatík
Miestne dane a poplatky
Poplatok za komunálny odpad
Registrácia pre DPH v ČR
Miesto dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť
Likvidácia obalov z produkcie
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Kto je pôvodcom odpadu zo servisných činností?
Ako môže pôvodca odpadu využiť spätný zber odpadu
Od 1. januára 2021 neumožňuje zákon o odpadoch predlžovať platnosť rozhodnutia
Súhlas na zhromaždenie nebezpečných odpadov u pôvodcu odpadu
Potvrdenie údajov o prevzatí odpadu
Nebezpečné odpady v obci nielen z testovania
Osobitný spôsob plnenia povinností podľa § 27 ods. 7 zákona o odpadoch
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
302/2019 Z.z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov