Súčasný stav vzniku a nakladania s odpadmi na Slovensku a v štátoch Európskej únie

Vydáno: 7 minút čítania

V hospodárstve EÚ sa v súčasnosti využíva 16 ton materiálu na osobu za rok. Z uvedeného množstva sa 6 ton stáva odpadom. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade uvádza, že: „odpad je každá látka alebo vec, ktorej sa držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť, alebo je povinný sa jej zbaviť“ [1][2]. Aj keď sa nakladanie s odpadom v EÚ neustále zlepšuje, Európske hospodárstvo v súčasnosti stráca značné množstvo potenciálnych „druhotných surovín“, ako sú kovy, drevo, sklo, papier, plasty, elektroodpad v odpadoch [3].

V roku 2010 predstavovala celková produkcia odpadov v EÚ 2,5 miliárd ton. Z tohto odpadu bol recyklovaný len obmedzený (aj keď rastúci) podiel (36 %). Zvyšok bol skládkovaný alebo spálený a bolo možné z neho recyklovať alebo opätovne použiť približne 600 miliónov ton. Z hľadiska komunálneho odpadu, t.j. odpadu prevažne z domácností, každá osoba v Európe vyrába v súčasnosti v priemere polovicu tony takéhoto odpadu. Len 40 % z nich sa opätovne využíva alebo recykluje. V niektorých krajinách však stále viac ako 80 % smeruje na skládku [3]. Prístup EÚ k odpadovému hospodárstvu je založený na "hierarchii odpadového hospodárstva", v ktorej sa pri tvorbe politiky v oblasti odpadov a pri nakladaní s odpadom ustanovili nasledujúce priority: predchádzanie vzniku odpadu (prevencia), príprava na opätovné použitie, recyklácia, iné zhodnocovanie (napr. energetické zhodnocovanie) a ako najmenej preferovaná možnosť je zneškodnenie (napr. skládkovanie a spaľovanie) [1]. Export recyklovateľných surovín

Související dokumenty

Súvisiace články

Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Súčasný stav vzniku a nakladania s odpadmi na Slovensku a v štátoch Európskej únie (2.)
Zvýšila pandémia ochorenia Covid-19 tlak na zodpovedosť jednotlivca a spoločnosti za nakladanie s odpadmi?
Nakladanie s odpadmi vznikajúcimi pri výrobe kovov na Slovensku
Využívanie odpadov na energetické účely
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Sme pripravení viac recyklovať?
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (3.)
Vyrieši obehové hospodárstvo problém s odpadom?
Nový spôsob recyklácie plastov na rastlinnej báza
Súčasné trendy recyklácie vyradených mobilných telefónov
Ako viesť evidenčný list odpadov pri zmluvnom vzťahu obce s obchodníkom odpadov
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (4.)
Skládkovanie a spaľovanie odpadu zvyšuje prítomnosť vzduchom prenášaných baktérií
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (5.)
Kanalizácia predstavuje poteciálne rizikové miesto prenosu Covid-19
Znečistenie plastami zasahuje aj Antarktídu
Ako nám pomôže príprava na opätovné použitie k zvýšeniu úrovne zhodnotenia odpadu

Súvisiace otázky a odpovede

Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Prefakturácia miestneho poplatku za komunálne odpady
Účtovanie o rezervách
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku