Súčasný stav vzniku a nakladania s odpadmi na Slovensku a v štátoch Európskej únie

Vydáno: 7 minút čítania

V hospodárstve EÚ sa v súčasnosti využíva 16 ton materiálu na osobu za rok. Z uvedeného množstva sa 6 ton stáva odpadom. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade uvádza, že: „odpad je každá látka alebo vec, ktorej sa držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť, alebo je povinný sa jej zbaviť“ [1][2]. Aj keď sa nakladanie s odpadom v EÚ neustále zlepšuje, Európske hospodárstvo v súčasnosti stráca značné množstvo potenciálnych „druhotných surovín“, ako sú kovy, drevo, sklo, papier, plasty, elektroodpad v odpadoch [3].

V roku 2010 predstavovala celková produkcia odpadov v EÚ 2,5 miliárd ton. Z tohto odpadu bol recyklovaný len obmedzený (aj keď rastúci) podiel (36 %). Zvyšok bol skládkovaný alebo spálený a bolo možné z neho recyklovať alebo opätovne použiť približne 600 miliónov ton. Z hľadiska komunálneho odpadu, t.j. odpadu prevažne z domácností, každá osoba v Európe vyrába v súčasnosti v priemere polovicu tony takéhoto odpadu. Len 40 % z nich sa opätovne využíva alebo recykluje. V niektorých krajinách však stále viac ako 80 % smeruje na skládku [3]. Prístup EÚ k odpadovému hospodárstvu je založený na "hierarchii odpadového hospodárstva", v ktorej sa pri tvorbe politiky v oblasti odpadov a pri nakladaní s odpadom ustanovili nasledujúce priority: predchádzanie vzniku odpadu (prevencia), príprava na opätovné použitie, recyklácia, iné zhodnocovanie (napr. energetické zhodnocovanie) a ako najmenej preferovaná možnosť je zneškodnenie (napr. skládkovanie a spaľovanie) [1]. Export recyklovateľných surovín

Související dokumenty

Súvisiace články

Využívanie odpadov na energetické účely
Súčasný stav vzniku a nakladania s odpadmi na Slovensku a v štátoch Európskej únie (2.)
Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Nakladanie s odpadmi vznikajúcimi pri výrobe kovov na Slovensku
Zvýšila pandémia ochorenia Covid-19 tlak na zodpovedosť jednotlivca a spoločnosti za nakladanie s odpadmi?
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Interná smernica o nakladaní s odpadom
Územný plán mesta a vzťah k zmene súhlasu na nakladanie s odpadmi
Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Záplata na dieru nakladania s textilom vo forme metodickej príručky
Čo s batériami z elektromobilov po ukončení ich životnosti?
Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Analýza trestného činu neoprávneného nakladania s odpadmi
Recyklácia odpadu začína jeho separáciou
Analýza trestného činu neoprávneného nakladania s odpadmi (2.)
Plytvanie potravinami v cestovnom ruchu
Logistika zberu odpadov
Sadzby za uloženie zmesového komunálneho opadu na skládku odpadov
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (1.)

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane