Rozpočty škôl a školských zariadení počítajú so zdrojmi, ktorými sú prostriedky štátneho rozpočtu, rozpočtu obce a tiež finančné príspevky od žiakov, rodičov alebo iných osôb, ktoré majú voči žiakovi vyživovaciu povinnosť. Cieľom príspevku je objasniť problematiku stanovenia finančných príspevkov s ohľadom na novelu zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) zákonom č. 415/2021 Z. z. V príspevku poukazujeme na zmeny účinné od 1. januára 2022.
Podľa
o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 597/2003 Z.z.") k zdrojom financovania škôl a školských zariadení patria okrem finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov územnej samosprávy aj:
-
príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie v materských školách, školských kluboch detí, centrách voľného času a
-
príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov spojených s výchovou, pobytom, ubytovaním a stravovaním v školských internátoch, špeciálnych výchovných zariadeniach a zariadeniach školského stravovania (ďalej len "finančné príspevky").
Povinnosť k stanoveniu a vyberaniu finančných príspevkov je pre obec ustanovená v
o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 596/2003 Z.z."). Od 1. januára 2022 obec ako zriaďovateľ určí všeobecne záväzným nariadením:
-
výšku príspevku za pobyt dieťaťa v materskej škole,
-
výšku príspevku v základnej umeleckej škole,
-
výšku úhrady nákladov na štúdium v jazykovej škole,
-