Príspevok sa zaoberá pomerne často sa vyskytujúcimi nedostatkami v pracovných poriadkoch obcí. Niektoré obce napríklad pracovný poriadok nevydali vôbec alebo ho síce vydali, avšak ďalej ho už v prípade legislatívnych zmien neaktualizovali. Viaceré obce pri príprave pracovného poriadku napríklad použili vzor zverejnený na internete bez toho, aby ho upravili na svoje konkrétne podmienky. V príspevku nájdete aj odporúčania, ako môžu obce zosúladiť svoje pracovné poriadky s platnou právnou úpravou.
Povinnosť samosprávy vydať pracovný poriadok vyplýva zo:
-
zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), podľa ktorého starosta obce vydáva pracovný poriadok [§ 13 ods. 4 písm. d)],
-
zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p., podľa ktorého zamestnávateľ vydá pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase zástupcov zamestnancov, inak je neplatný (§ 12),
-
zákona č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v z. n. p., podľa ktorého primátor mesta vydáva pracovný poriadok (§ 12 ods. 6) a starosta mestskej časti vydáva pracovný poriadok (§ 17 ods. 5),
-
zákona č. 401/1990 Zb. o meste Košice v z. n. p., podľa ktorého primátor mesta vydáva pracovný poriadok [§ 11 ods. 2 písm. e)] a starosta mestskej časti vydáva pracovný poriadok [§ 15 ods. 2 písm. f)].