Ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z.z. (ďalej len "ústavný zákon") upravuje:
-
nezlučiteľnosť funkcie verejného funkcionára s výkonom iných funkcií, zamestnaní alebo činností,
-
povinnosti a obmedzenia pre verejného funkcionára na účel zamedzenia vzniku rozporu osobného záujmu verejného funkcionára s verejným záujmom pri výkone verejnej funkcie a
-
zodpovednosť verejného funkcionára za nesplnenie alebo porušenie povinností a obmedzení ustanovených týmto ústavným zákonom vrátane sankcií, ktoré možno verejnému funkcionárovi za také nesplnenie alebo porušenie povinností, alebo obmedzení uložiť.
Od 1. januára 2020 dochádza k zmene ústavného zákona, a to schváleným ústavným zákonom č. 66/2019 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z.z. (ďalej len "novela ústavného zákona").
Novelou ústavného zákona sa menia viaceré jeho ustanovenia. Zameriame sa však len na tie zmeny, ktoré sa týkajú územnej samosprávy. Najdôležitejšie zmeny ústavného zákona zavedené novelou ústavného zákona budú vysvetlené v nasledujúcom texte.
Zmeny v pôsobnosti ústavného zákona
V rámci výpočtu verejných funkcionárov, na ktorých sa vzťahuje ústavný zákon, došlo novelou ústavného zákona k
oddeleniu starostov obcí a primátorov miest
, keď primátori miest vzhľadom na ich zodpovednosť s nakladaním majetku miest vysokej hodnoty majú osobitné postavenie a z hľadiska možného konfliktu záujmov budú v pôsobnosti určeného výboru Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "výbor").Novelou ústavného zákona malo dôjsť k rozšíreniu jeho pôsobnosti aj na funkcie (iné ako tie, ktoré sú výslovne uvedené v ústavnom zákone), do ktorých sú verejní funkcionári navrhovaní, volení alebo z ktorých sú odvolávaní prezidentom Slovenskej republiky, vládou Slovenskej republiky alebo Národnou radou Slovenskej republiky okrem členov disciplinárnych senátov súdov Slovenskej republiky a členov výberovej komisie na obsadenie voľného miesta sudcu. Pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom však došlo k zmene pôvodného návrhu a pôsobnosť ústavného zákona sa mala vzťahovať aj na funkcie verejných funkcionárov (iné ako tie, ktoré sú výslovne uvedené v ústavnom zákone), ak tak ustanoví zákon.
Podľa dôvodovej správy k tomu pozmeňujúcemu a doplňujúcemu návrhu pôvodne navrhované znenie vzhľadom na rôznorodosť funkcií menovaných a volených najmä prezidentom Slovenskej republiky, ale aj vládou Slovenskej republiky a Národnou radou Slovenskej republiky môže mať za dôsledok nejednoznačnosť vplyvu takýchto úkonov vo vzťahu k občanom, a preto je vhodné upraviť spôsob ich určenia osobitnými zákonmi. K prijatiu novely ústavného zákona v znení tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu došlo 31. januára 2019.
Neskôr sa zistilo, že pri rokovaní o novele ústavného zákona došlo v jeho záverečnej časti pri hlasovaní o pozmeňujúcich návrhoch k pochybeniu, keď bol prijatý text novely ústavného zákona v znení pôvodného návrhu a súčasne i v znení pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu. Z uvedeného dôvodu bol 26. júna 2019 prijatý ústavný zákon č. 232/2019 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z.z. v z. n. p., čím došlo k odstráneniu uvedeného pochybenia a z ústavného zákona sa vypustil text pôvodného návrhu. Pôsobnosť ústavného zákona sa nebude teda vzťahovať aj na funkcie (iné ako tie, ktoré sú výslovn