Aplikácia príloh ústavného zákona o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov

Vydané: 7 minút čítania

S aplikáciou ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z. n. p. (ďalej len "ústavný zákon č. 357/2004 Z.z.") sa spája viac sporných momentov. No nielen jeho aplikácia, ale aj spôsob jeho prijatia vyvoláva mnohé otázniky. Patrí totiž medzi spornú kategóriu ústavných zákonov prijatých bez potrebného ­splnomocnenia. Podľa názorov mnohých odborníkov na ústavné právo má Národná rada SR právomoc prijímať iba dve kategórie ústavných zákonov, a to buď tie, ktoré priamo novelizujú Ústavu SR, alebo tie, ktorých prijatie Ústava SR priamo predvída a požaduje na základe tzv. splnomocňujúcej ústavnej blankety.

Ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. nenapĺňa ani jednu z vymedzených podmienok, a tak právom vyvoláva otázniky spojené s hodnotením protiústavnosti jeho prijatia. O tom, že úvahy o protiústavnosti ústavných zákonov nie sú len čisto akademickou úvahou, svedčí aj jedno z relatívne nedávnych rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky. Ten vo svojom Náleze sp. zn. PL. ÚS 21/2014 vyslovil za protiústavnú dokonca priamu novelu Ústavy SR, z dôvodu jej obsahového nesúladu so základnými ústavnými princípmi, ktoré stelesňujú samotnú podstatu Ústavy SR a jej hodnotovú integritu. Odborne sa takéto nemeniteľné časti ústavy nazývajú materiálne jadro.
Materiálne jadro Ústavy SR tvoria v zmysle judikatúry Ústavného súdu SR princípy demokracie a právneho štátu, o ktorých Ústava SR hovorí v čl. 1 ods. 1 v prvej vete. Otázniky nad eventuálnym nesúladom s princípmi demokracie a právneho štátu vyvoláva nielen prijatie, ale aj obsah ústav
  • Obľúbené
  • Poznámka

Zdieľanie dokumentu

Poznámka k dokumentu