Aplikácia príloh ústavného zákona o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov

Vydáno: 7 minút čítania

S aplikáciou ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z. n. p. (ďalej len "ústavný zákon č. 357/2004 Z.z.") sa spája viac sporných momentov. No nielen jeho aplikácia, ale aj spôsob jeho prijatia vyvoláva mnohé otázniky. Patrí totiž medzi spornú kategóriu ústavných zákonov prijatých bez potrebného ­splnomocnenia. Podľa názorov mnohých odborníkov na ústavné právo má Národná rada SR právomoc prijímať iba dve kategórie ústavných zákonov, a to buď tie, ktoré priamo novelizujú Ústavu SR, alebo tie, ktorých prijatie Ústava SR priamo predvída a požaduje na základe tzv. splnomocňujúcej ústavnej blankety.

Ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. nenapĺňa ani jednu z vymedzených podmienok, a tak právom vyvoláva otázniky spojené s hodnotením protiústavnosti jeho prijatia. O tom, že úvahy o protiústavnosti ústavných zákonov nie sú len čisto akademickou úvahou, svedčí aj jedno z relatívne nedávnych rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky. Ten vo svojom Náleze sp. zn. PL. ÚS 21/2014 vyslovil za protiústavnú dokonca priamu novelu Ústavy SR, z dôvodu jej obsahového nesúladu so základnými ústavnými princípmi, ktoré stelesňujú samotnú podstatu Ústavy SR a jej hodnotovú integritu. Odborne sa takéto nemeniteľné časti ústavy nazývajú materiálne jadro.
Materiálne jadro Ústavy SR tvoria v zmysle judikatúry Ústavného súdu SR princípy demokracie a právneho štátu, o ktorých Ústava SR hovorí v čl. 1 ods. 1 v prvej vete. Otázniky nad eventuálnym nesúladom s princípmi demokracie a právneho štátu vyvoláva nielen prijatie, ale aj obsah ústav

Související dokumenty

Súvisiace články

Špecifické pracovnoprávne postavenie hlavného kontrolóra
Pracovnoprávne dôsledky skončenia kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa pre verejnú službu
Novela zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
Pripravovaná zmena systému odmeňovania zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme od 1. januára 2019
Novela Zákonníka práce v nadväznosti na zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
Odmeňovanie vodiča primátora
COVID-19 a pracovné právo
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2020 (1. časť)
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2021 (2. časť)
Odmeňovanie zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
Započítaná prax pri výkone práce vo verejnom záujme
Účtovanie osobných ochranných pracovných pomôcok
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Diskriminácia v pracovnoprávnych vzťahoch
Dovolenka a krátenie dovolenky
Účtovanie stravovania prostredníctvom elektronických kariet
Príspevok obce na rekreáciu a na športovú činnosť dieťaťa svojho zamestnanca
Opatrenia zamestnávateľa v súvislosti s výskytom koronavírusu
Stravovanie zamestnancov v čase koronavírusu

Súvisiace otázky a odpovede

Návšteva lekára
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné
Výpočet odstupného pre starostku
Uznanie kreditov + príplatok
Predlženie zmluvy na dobu určitú
Výpočet platu kontrolóra
Nevyčerpaná dovolenka
Stabilizačný príspevok a exekučný príkaz
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Stravovanie zamestnancov vo vlastnej reštaurácii

Súvisiace predpisy

311/2001 Z.z. Zákonník práce
357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov