Postupy účtovania v organizáciách štátnej správy a samosprávy sú upravené v súlade s § 4 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a opatrením Ministerstva financií SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“), ktoré bolo s účinnosťou od 1. januára 2019 novelizované opatrením Ministerstva financií SR z 13. decembra 2018 č. MF/015819/2018-352.
V nasledujúcom texte si priblížime novelizované ustanovenia, v rámci ktorých sa upresňuje účtovanie transferov v štátnych fondoch, prevod správy majetku, zámena majetku, účtovanie dane z pridanej hodnoty pri obstaraní dlhodobého majetku, spresnenie účtovania transferov zo štátneho rozpočtu v samospráve, doplnenie účtovných prípadov, ktoré sa účtujú ako ostatné pohľadávky a ostatné záväzky, doplnenie účtovných prípadov, ktoré sa účtujú ako ostatné služby.
§ 6 ods. 1 postupov účtovania sa rozšíril o písmeno e):
Ustanovenie § 6 ods. 1 písm.
e) postupov účtovania e) refundácie nákladov v priebehu účtovného obdobia sa účtujú v prospech nákladov bežného účtovného obdobia; ak dôjde k refundácii nákladov minulých účtovných období až v nasledujúcom účtovnom období, refundácia sa účtuje do výnosov tohto účtovného obdobia v prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti.
V rámci novely sa doplnilo vymedzenie účtovania refundácie nákladov, pretože v aplikačnej praxi sa stávalo, že sa refundujú náklady z minulých účtovných období, napr. náklady na energie v roku 20XX sa účtujú MD 502/D 321 a refundácie nákladov od nájomníkov MD 311, 316, 318/D 502 a v roku 20XX+1 sa účtujú refundácie nákladov od nájomníkov MD 311, 316, 318/D 648.
§ 19 postupov účtovania sa rozšíril o ods. 15:
Ustanovenie § 19 ods. 5 postupov účtovania
(15) V účtovnej jednotke, ktorá je štátnym účelovým fondom, sa účtuje o prijatých transferocha poskytnutých transferoch ako v účtovnej jednotke, ktorá je štátnou príspevkovou organizáciou.
V novele sa spresňuje účtovanie transferov v štátnych účelových fondoch – o transferoch účtujú rovnako ako štátne príspevkové organizácie.
§ 21 postupov účtovania sa rozšíril o ods. 7:
Ustanovenie § 21 ods. 7 postupov účtovania
(7) Ako dlhodobý majetok sa neúčtuje majetok, ktorý neprináša budúce ekonomické úžitky alebo využiteľný potenciál. Využiteľným potenciálom sa rozumie schopnosť poskytovať služby, ktoré prispievajú k plneniu úloh účtovnej jednotky a umožňuje plniť jej úlohy bez nutnosti vytvárania peňažných tokov.
Od 1. 1. 2019 sa spresnila problematika účtovania dlhodobého majetku v súlade s IPSAS. Doteraz sa podľa národnej úpravy predpokladalo, že dlhodobý majetok prináša ekonomický úžitok v podobe peňažných tokov. Práve preto sa zaviedol pojem využiteľný potenciál, ktorý je definovaný ako schopnosť poskytnúť služby v organizáciách verejnej správy bez toho, aby dochádzalo