Príspevok objasňuje oblasť správneho, úplného a zákonného zverejňovania faktúr v prostredí územnej samosprávy. Príspevok čerpá z množstva praktických prípadov a spracovaných odpovedí na otázky týkajúcich sa zverejňovania faktúr, objednávok a zmlúv na webových sídlach (pozn. autora: internetových stránkach, pričom normatívny právny akt – zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov používa pojem webové sídlo). Príspevok sa venuje postaveniu faktúr, či už ako došlých dodávateľských, alebo odberateľských, častým otázkam z praxe a výnimkám zo zverejňovania.
Faktúry v praxi územnej samosprávy
Najskôr je dôležité si objasniť, že faktúry sa uverejňujú v prípade, ak sa týkajú tovaru, služby materiálu alebo prác. V praxi často prichádza k nedostatkom, keď subjekt verejnej správy nezverejní najčastejšie dodávateľskú faktúru, zverejní faktúru v lehote neskoršej ako ukladá zákon, zverejní faktúru bez určenia sumy alebo jej zverejnenie na webovom sídle nie je úplné.
Upozornenie: Faktúra sa nemusí uverejniť ako celok na webovom sídle subjektu územnej samosprávy, to znamená, že sa zverejní iba vo forme náležitostí, ktoré zákon priamo vyžaduje.
Zverejnená informácia o faktúre teda musí obsahovať identifikačný údaj faktúry, ak povinná osoba vedie číselník faktúr a zároveň i opis fakturovaného plnenia s určením ceny (s daňou z pridanej hodnoty alebo bez jej určenia). Takýto prehľad o faktúre musí obsahovať aj dátum doručenia faktúry a identifikačné údaje dodávateľa s určením bydliska/sídla. Zároveň údaje o odberateľovi nemusí zverejnený prehľad o faktúre obsahovať (t. j. o subjekte územnej samosprávy).
Veľmi dôležitou náležitosťou, v súvislosti so zverejnením dodávateľsk