Ing. Adriana Wittgruberová
Počet vyhľadaných dokumentov: 40
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 40
Zoradiť podľa:
- Článek
Majetok organizácie je základným nástrojom, prostredníctvom ktorého napĺňa svoje ciele a zabezpečuje úlohy. Súčasne je rozhodujúcim ukazovateľom stability a majetkovej pozície organizácie. Stav a pohyb majetku je jednou zo skutočností, ktorá je predmetom vedenia účtovníctva a dôležitou informáciou pre kvalifikované rozhodovanie manažmentu organizácie, ale aj potenciálnych investorov, resp. partnerov.
- Článek
V rámci prípravných prác súvisiacich s účtovnou závierkou môže v účtovnej jednotke (ďalej „ÚJ“) vzniknúť problém so zaúčtovaním vzniknutej škody, resp. manka. K tomu, aby bol účtovný prípad správne zaúčtovaný, je potrebné, aby účtovník správne pochopil konkrétny prípad, mal k nemu dostatočné informácie a vedel účtovný prípad na základe týchto informácií správne identifikovať a účtovať o ňom na správnych účtoch.
- Článek
Centrum voľného času (CVČ) je rozpočtová organizácia, ktorú zriaďuje obec alebo vyšší územný celok (VÚC) za účelom zabezpečenia výchovno-vzdelávacej, záujmovej a rekreačnej činnosti detí, rodičov a iných osôb do 30 rokov v ich voľnom čase.
- Článek
V predchádzajúcej časti príspevku som sa venovala jednotlivým zložkám DHM a jeho obstaraniu kúpou a prevodom správy, v tejto časti pokračujem ďalšími formami obstarania, resp. možnosťami užívania majetku, a to zámenou, nájmom, výpožičkou, darovaním a dočasnou správou majetku.
- Článek
V príspevku venujem pozornosť jednotlivým zložkám dlhodobého hmotného majetku (DHM), najmä možnostiam jeho obstarania a účtovania. Majetok je základným nástrojom, prostredníctvom ktorého účtovná jednotka (ÚJ) zabezpečuje napĺňanie svojich cieľov a riadne plní funkcie, pre ktoré bola zriadená. Všeobecnú charakteristiku majetku upravuje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
- Článek
Súčasťou individuálnej účtovnej závierky účtovnej jednotky(ÚJ) sú okrem účtovných výkazov (súvaha, výkaz ziskov a strát) aj poznámky individuálnej účtovnej závierky. Účtovné výkazy v pevne stanovenej štruktúre poskytujú čitateľovi účtovnej závierky verný obraz o finančnej situácii ÚJ, prehľad o stave majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov, o nákladoch, výnosoch. Tieto údaje sa vykazujú v číselnej hodnote. Pre lepšie pochopenie a čitateľnosť účtovnej závierky ÚJ zostavuje poznámky, ktoré opisnou formou približujú jej hospodárenie a detailnejšie zobrazujú vybrané účty, ktoré sú z hľadiska ÚJ významné.
- Článek
Sociálny fond je dôležitým nástrojom sociálnej politiky účtovnej jednotky, prostredníctvom ktorého zamestnávateľ realizuje plnenie dlhodobých záväzkov sociálneho charakteru voči zamestnancom. Povinnosť tvorby sociálneho fondu vyplýva zamestnávateľovi zo zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).
- Článek
Príspevok je venovaný aktuálnej legislatívnej úprave a účtovaniu jednotlivých spôsobov zabezpečovania stravovania zamestnancov v štátnych rozpočtových a štátnych príspevkových organizáciách.
- Článek
V tomto pokračovaní rozoberieme všeobecnú charakteristiku jednotlivých kalkulačných položiek aj s vysvetlením na konkrétnych príkladoch.
- Článek
V príspevku sa budeme venovať problematike oceňovania zásob, ktoré vytvára účtovná jednotka vlastnou činnosťou. V podmienkach štátnej správy vytvára zásoby úzky okruh špecifických účtovných jednotiek. Väčšina štátnych rozpočtových organizácií a štátnych príspevkových organizácia obstaráva zásoby dodávateľsky – nákupom.
Obec, ktorá je zriaďovateľom rozpočtovej organizácie – základná škola s materskou školou, ktorej organizačnou súčasťou je aj školská jedáleň (ďalej len „účtovná jednotka“), určila v súlade s § 140 ods. 10 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na nákup potravín, výšku príspevku na režijné náklady a podmienky úhrady v školskej jedálni (ďalej len „príspevok na stravovanie“) tak, že zákonný zástupca žiaka je povinný uhrádzať príspevok na stravovanie mesačne vopred do 20. dňa v kalendárnom mesiaci na základe predpokladaného počtu odobratých jedál. V praxi to znamená, že napr. na mesiac máj 2013 je zákonný zástupca žiaka povinný zaplatiť príspevok na stravovanie najneskôr do 20. 4. 2013.
Podľa vnútorného predpisu účtovná jednotka prijaté úhrady príspevku na stravovanie od zákonného zástupcu žiaka sústreďuje na svojom príjmovom rozpočtovom účte, ktoré následne prevádza na účet zriaďovateľa a výdavky súvisiace so stravovaním v školskej jedálni realizuje z výdavkového rozpočtového účtu (t. j. postupuje podľa § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nie podľa § 23 ods. 3 citovaného zákona).
Príklad postupu účtovania účtovnej jednotky v bežnom mesiaci:
Účtovná operácia
Suma v €
MD
D
Prijatá úhrada príspevkov na stravovanie od zákonných zástupcov žiakov
vopred na základe predpokladaného počtu odobratých jedál
(napr. úhrada prijatá v mesiaci apríl 2013 na mesiac máj 2013)
1 000
223
324
Predpis odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa
(napr. vyinkasované úhrady v mesiaci apríl 2013)
1 000,00
588
351
Odvod vyinkasovaných príjmov zriaďovateľovi
1 000,00
351
223
Na konci mesiaca (napr. 30.4.2013) predpis skutočne odobratej stravy
850,00
318
648
Na konci mesiaca (napr. 30.4.2013) zúčtovanie prijatých úhrad
príspevkov na stravovanie platených vopred
850,00
324
318
Pri takomto spôsobe účtovania, podľa môjho názoru, účtovná jednotka nepostupuje v súlade s ustanovením § 65 ods. 6 opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovnej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania“), pretože podľa citovaného ustanovenia na ťarchu účtu 588 – Náklady z odvodu príjmov sa účtuje v účtovnej jednotke, ktorá je rozpočtovou organizáciou predpis odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške vyinkasovaných príjmov účtovaných v danom účtovnom období do výnosov bežného obdobia, súvzťažne s účtom 351, čo v uvedenom príklade nie je splnené, pretože do výnosov bola zaúčtovaná len suma 850 €. Takýto spôsob účtovania navyše ovplyvňuje výsledok hospodárenia účtovnej jednotky vo výške vzniknutého preplatku (v uvedenom príklade o sumu 150 €).
V súvislosti s vyššie uvedeným, prosím o poskytnutie poradenstva k správnemu postupu účtovania úhrady príspevku na stravovanie od zákonného zástupcu žiaka vopred tak, aby nedošlo k porušeniu § 65 ods. 6 Postupov účtovania.
- Článek
(dokončenie z minulého čísla)
- Článek
(pokračovanie z minulého čísla)Pri obstaraní, účtovaní a evidencii zásob štátne rozpočtové a príspevkové organizácie postupujú podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a opatrenia Ministerstva financií SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení poslednej novely č. MF/19324/2012-31 z 13. 12. 2012 (ďalej len „Postupy účtovania“).
Stravné lístky rozpočtovej organizácii došli až v marci, ale zamestnancom ich rozdali za mesiace január, február a marec 2013, teda spätne. Hodnota stravného lístka je 3 eurá, a nakoľko boli rozdané spätne, chcela by organizácia úhradu od zamestnanca vyriešiť cez pokladnicu.
- Článek
Legislatívna úprava
Pri obstaraní, účtovaní a evidencii zásob štátne rozpočtové a príspevkové organizácie postupujú podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a opatrenia Ministerstva financií SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení poslednej novely č. MF/19324/2012-31 z 13. 12. 2012 (ďalej len „Postupy účtovania“).
- Článek
Mesto ručí za poskytnutý úver banke zmenkou. Ako sa táto operácia premietne v účtovníctve?
V meste, pokiaľ ide o odpady , sa na jednej strane účtujú poplatky vyrubené občanom za komunálný odpad. Rovnako sa vyrubujú poplatky právnickým osobám, podnikateľom alebo aj nepodnikateľom. Toho času sa oba tieto druhy účtuju na položku 131 013. Okrem toho na strane príjmu mesta sú poplatky za "skládkovanie" komunálneho odpadu na území (katastri) mesta, ktorý sú podľa zákona povinný platiť prevádzkovatelia skládok mesačne. Na akú položku je treba účtovať tento druh príjmu?
- Článek
Stavba je definovaná v § 43 zákona č. 50/1976 Z. z. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len „ stavebný zákon“) ako stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu.
Mesto ručí za poskytnutý úver banke zmenkou. Ako zaúčtovať toto ručenie za úver?
Obec sa od 1. 1.1991 odčlenila od susednej obce, majetok jej bol pridelený delimitačným protokolom. Od tej doby sú pozemky obce v účtovníctve vedené v tej cene ako boli delimitované, dokonca všetky tieto parcely sú uvedené v jednej cene. Pri oceňovaní som dostala dve rozličné vyjadrenia, pri prvom spôsobe mi radili meniť hodnotu pozemkov, pri druhom spôsobe ma upozornili, že obec nesmie meniť historickú cenu pozemkov, za ktoré tieto pozemky obstarala.
Mám oceniť pozemok na základe hodnoty, podľa čoho vypočítavam daň z nehnuteľností (napr. parcela č. 1 - výmera x 1,32 eur.) Keby som oceňovala pozemok týmto spôsobom, ako by som mala účtovať o navýšení ceny.
Treba zistiť hodnotu konkrétnych pozemkov spôsobom, že spočítam m2 všetkých pozemkov, a túto výmeru vydeliť sumou pozemkov v účtovníctve, ktoré obec získala delimitáciou? pri tomto spôsobe nám vyjde veľmi malá čiastka za m2, oproti spôsobu č. 1, a nezohľadňuje skutočnosť, či to je orná pôda alebo záhrada.