Všeobecne záväzné nariadenie

Počet vyhľadaných dokumentov: 96

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 96

Zoradiť podľa:

Je obec povinná na základe predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu na rok 2025 upraviť výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku pre školy a školské zariadenia vo všeobecne záväznom nariadení (VZN) na rok 2025?
Vydané: 24. 01. 2025
  • Článek
Príspevok sa zaoberá právnou úpravou všeobecne záväzných nariadení obcí týkajúcich sa určenia miesta a času zápisu dieťaťa na plnenie povinnej školskej dochádzky v základnej škole. Poukazuje na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí, na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov, a tiež na oprávnenie prokurátora podať protest proti všeobecne záväzným nariadeniam obcí, ktorými bol porušený zákon.
Vydané: 24. 01. 2025
  • Článek
Máme dodatok k všeobecne záväznému nariadeniu o určení výšky školného. Dodatok bol na zastupiteľstve schválený a nadobudol účinnosť pätnástym dňom od jeho zverejnenia. Tento deň bol 7. december 2024. Od 1. decembra 2024 do 6. decembra 2024 platí školné 15 eur a od 7. decembra 2024 podľa dodatku k všeobecne záväznému nariadeniu je školné 30 eur. Akú výšku školného by sme mali po správnosti inkasovať v mesiaci december alebo môžeme novú výšku školného inkasovať až od 1. januára 2025?
Vydané: 24. 01. 2025
Máme dodatok k VZN o určení výšky školného. Dodatok bol na zastupiteľstve schválený a tento dodatok nadobúda účinnosť pätnástym dňom od jeho zverejnenia. Tento deň je 7. 12. 2024. Chcem sa opýtať od 1. 12. 2024 - 6. 12. 2024 nám platí školné 15,- Eur a od 7. 12. 2024 podľa dodatku VZN bude školné 30,- Eur, akú výšku školného by sme mali po správnosti inkasovať v mesiaci december? Poprípade môžeme novú výšku 30,- Eur inkasovať až od 1. 1. 2025?
Vydané: 05. 12. 2024
Mesto má vytvorenú obchodnú spoločnosť s.r.o. - registrovaný sociálny podnik. Chce poskytnúť tejto spoločnosti dotáciu. V rozpočte je schválená rezerva na poskytovanie dotácií. Sme pri tejto dotácií pre vlastnú spoločnosť povinný ísť cez platné VZN o poskytovaní dotácií - t.z. s.r.o. si musí podať žiadosť, uzatvoriť zmluvu a následne vyúčtovať ako aj ostatné subjekty, ktorým sa takáto dotácia poskytuje? Je potrebné aj v prípade poskytnutia tejto dotácie uzatvoriť s obchodnou spoločnosťou zmluvu o poskytovaní dotácie a žiadať vyúčtovanie?
Vydané: 19. 11. 2024
  • Článek
Príspevok sa zaoberá právnou úpravou všeobecne záväzných nariadení obcí o podmienkach poskytovania dotácií z rozpočtu obcí. Poukazuje na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí, na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov, ako aj na oprávnenie prokurátora podať protest proti všeobecne záväzným nariadeniam obcí, ktorými bol porušený zákon.
Vydané: 22. 10. 2024
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Obraciame sa na Vás so žiadosťou o usmernenie, ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým-osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta. Pri neváženom zbere komunálneho odpadu sa podľa zákona č. 582/2004 Z.z. totiž vypočíta poplatok ako súčin sadzby poplatku, frekvencie odvozov a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva. Nakoľko budovanie podzemných kontajnerov mestami predstavuje obrovský potenciál pre zlepšenie kvality verejných priestranstiev a udržiavanie čistoty v okolí podzemných kontajnerov, čím ďalej tým viac miest a obcí sa bude uberať touto cestou. Podľa nášho názoru by bolo nevyhnutné legislatívne upraviť aj tento spôsob ukladania komunálneho odpadu resp. legislatívne upraviť spôsob výpočtu poplatku pri neváženom ukladaní komunálneho odpadu do takýchto podzemných kontajnerov. 
Vydané: 04. 10. 2024
  • Článek
Príspevok sa zaoberá právnou úpravou všeobecne záväzných nariadení obcí o miestnych daniach, poukazuje na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí, na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov a tiež na oprávnenie prokurátora podať protest proti všeobecne záväzným nariadeniam obcí, ktorými bol porušený zákon.
Vydané: 22. 05. 2024
Chcela by som sa informovať, či môžeme ako obec zasielať občanom doklady elektronicky (za obedy, nájmy, upomienky) z nášho ekonomického SW, a teda nie cez registratúru či oficiálne evidenčné portály obce. Faktúra by bola, samozrejme, zašifrovaná a s občanmi by sme mali podpísané súhlasy so zasielaním elektronickej faktúry, kde by bola uvedená mailová adresa odberateľa. V akom prípade by sa dali takýmto spôsobom zasielať faktúry (potreba vypracovať internú smernicu? oznam na webovej stránke ?.....), nakoľko by sme radi ušetrili čas a peniaze za klasické posielanie dokladov poštou a neboli v rozpore s legislatívou. 
Vydané: 09. 04. 2024
  • Článek
Príspevok sa zaoberá právnou úpravou všeobecne záväzných nariadení obcí o miestnom poplatku za rozvoj, poukazuje na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí, na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov a tiež na oprávnenie prokurátora podať protest proti VZN obcí, ktorými bol porušený zákon.
Vydané: 20. 02. 2024
  • Článek
V našej obci začíname mať problém s chovateľmi psov, lebo sa o svojich psov nestarajú, resp. starajú, ale nechávajú ich voľne pobehovať po obci.
Vydané: 20. 02. 2024
  • Článek
Existuje právny argument, že zásady hospodárenia podľa zákona o majetku obcí majú byť prijaté formou nariadenia? Nestačí ich schváliť ako vnútornú smernicu uznesením obecného zastupiteľstva?
Vydané: 20. 01. 2023
  • Článek
Keď rušíme VZN a nahrádzame ho novým, uvádzame v zrušovacích ustanoveniach nového VZN: „Dňom nadobudnutia účinnosti tohto nariadenia sa ruší VZN č. ...” Stretli sme sa s názorom, že treba najprv jedným VZN staré VZN zrušiť a prijať nové VZN, čo je postup so schvaľovaním dvoch VZN. Ktorý postup je správny?
Vydané: 17. 11. 2022
  • Článek
Príspevok poukazuje na priestupky a iné správne delikty týkajúce sa porušenia všeobecne záväzných nariadení obcí, na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí o správnych deliktoch, ako aj na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov a tiež na oprávnenie prokurátora podať protest proti všeobecne záväzným nariadeniam obcí, ktorými bol porušený zákon.
Vydané: 17. 10. 2022
  • Článek
Starosta má podľa zákona podpisovať zápisnicu zo zasadnutia obecného zastupiteľstva (aj zápisnicu bez prijatého uznesenia) alebo podpisuje len prijaté nariadenia/uznesenia (ako súčasť zápisnice)? Nie je mi to z § 12 a 13 zákona o obecnom zriadení úplne jasné.
Vydané: 13. 10. 2022
  • Článek
Náš nový kolega vypracoval „Zásady vydávania VZN a vnútorných noriem obce a ich evidencie” a získava poslancov pre zámer schváliť ich formou VZN. Skúseným kolegom sa takýto postup zdá zbytočný. Môžete nám poskytnúť vysvetlenie a argumenty pre alebo proti takémuto zámeru?
Vydané: 27. 07. 2022
Náš nový kolega vypracoval „Zásady vydávania VZN a vnútorných noriem obce a ich evidencie” a získava poslancov pre zámer schváliť ich formou VZN. Skúseným kolegom sa takýto postup zdá zbytočný. Môžete nám poskytnúť vysvetlenie a argumenty pre alebo proti takémuto zámeru?
Vydané: 25. 07. 2022
  • Článek
Príspevok rozoberá podstatu sistačného práva starostu obce, t. j. možnosti pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva v zákonom stanovených prípadoch, ako aj možné problémy a nejasnosti pri jeho aplikácii v praxi.
Vydané: 17. 06. 2022
Podľa zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“) je obec povinná určiť všeobecne záväzným nariadením (ďalej len „VZN“) pre zriaďovateľov cirkevnej a súkromnej základnej umeleckej školy, cirkevnej a súkromnej jazykovej školy, cirkevnej a súkromnej materskej školy, cirkevného a súkromného školského zariadenia a pre základné umelecké školy (ďalej len „ZUŠ“), jazykové školy (ďalej len „JŠ“), materské školy (ďalej len „MŠ“) a školské zariadenia (ďalej len „ŠZ“) v zriaďovateľskej pôsobnosti obce výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka ZUŠ, poslucháča JŠ, dieťa MŠ alebo ŠZ.
Vydané: 25. 05. 2022
  • Článek
Príspevok prináša prehľad oblastí, v ktorých obec podľa platnej legislatívy prijíma všeobecne záväzné nariadenia, pričom v druhej časti príspevku ide napríklad o oblasť odpadov, ochrany ovzdušia a vôd, ochrany prírody a krajiny, ochrany pred povodňami, poskytovania dotácií, stavebnú oblasť, ako aj oblasť organizovania verejných športových podujatí.
Vydané: 20. 04. 2022