NKÚ
Počet vyhľadaných dokumentov: 23
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 23
Zoradiť podľa:
- Článek
Príspevok o pracovnom stretnutí hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy pokračuje jeho záverečnou časťou, v ktorej sa venujeme vybraným prípadom účtovania pohľadávok z daňových príjmov obcí a vyšších územných celkov.
- Článek
V marcovom čísle časopisu sme uverejnili 1. časť príspevku o pracovnom stretnutí hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy. V pokračovaní článku sa venujeme najčastejším porušeniam územnej samosprávy pri hospodárení s majetkom, vymáhaniu nedoplatkov v územnej samospráve a vybraným prípadom účtovania pohľadávok z daňových príjmov.
- Článek
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len "NKÚ SR") v závere minulého roka na svojej pôde organizoval pracovné stretnutie s hlavnými kontrolórmi krajských miest, hlavnými kontrolórmi vyšších územných celkov a profesijných združení hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy.
Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) v štvrťročnej informácii o výsledkoch kontrol troch najvyšších ústavných činiteľov upozornil na nefunkčnú vnútornú kontrolu štátnych inštitúcií, drahý a meškajúci modul úradnej komunikácie, nedostatočnú prevenciu voči hazardu, či nejednotné pravidlá pri hospodárení v lesoch.
- Článek
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky ( ďalej len „NKÚ SR“) uskutočnil kontrolu v 32 obciach, ktorá bola zameraná na evidenciu a nakladanie s pozemkami miestnej samosprávy. Potreba vykonať kontrolu v evidencii pozemkov vyplynula z analýzy účtovných závierok zverejnených v registri účtovných závierok, v ktorých obce neuvádzali žiadnu hodnotu pozemkov, ale údaje z katastrálnych úradov vybraných kontrolovaných obcí o listoch vlastníctva k pozemkom, ich druhu a výmere, predaji a kúpe, potvrdili vlastníctvo a nakladanie s pozemkami obcí.
- Článek
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ) pri kontrolách vykonaných v štátnych príspevkových a rozpočtových organizáciách v uplynulom období preveroval, okrem iného, aj stav pri dodržiavaní ustanovení zákona o účtovníctve. Kontrolóri pri výbere vzorky účtovných dokladov postupovali štatistickými metódami a na základe úsudku kontrolóra.
- Článek
V prvej časti príspevku som poukázal na nedostatky zo strany orgánov územnej samosprávy zistených kontrolou zameranou na oblasť financovania z prostriedkov štátneho rozpočtu. Medzi najčastejšie pochybenia patrili najmä nevyúčtované finančné transfery a nevrátenie nepoužitej časti finančného transferu späť na bankový účet poskytovateľa.
- Článek
V prvej časti príspevku sa venujem najčastejšie zisťovaným nedostatkom pri vládnych auditoch prostriedkov štátnej rozpočtu v územnej samospráve vo financovaní z prostriedkov štátneho rozpočtu. Správy finančnej kontroly (so sídlom v Bratislave, vo Zvolene a v Košiciach), sú zriadené na základe zákona č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v z. n. p. a sú oprávnené vykonávať v obciach vládny audit.
- Článek
Témou príspevku zo seriálu o inštitúte predbežnej finančnej kontroly v územnej samospráve je realizovanie predbežnej finančnej kontroly výdavkových finančných operácií, ktoré majú hotovostný charakter. V príspevku je definovaný spôsob vykonávania predbežnej finančnej kontroly na praktických príkladoch z praxe. Výdavkové finančné operácie v subjektoch územnej samosprávy predstavujú nepochybne najväčší objem, pričom tok týchto výdavkových operácií je pravidelne kontrolovaný mechanizmami vnútornej kontroly aj vonkajšej kontroly.
- Článek
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky („NKÚ SR“) vykonal v 2. polroku 2013 kontrolu s osobitným zameraním na dlhovú politiku vybraných miest a obcí. Ide o aktuálnu a celospoločenskú tému, ktorá súvisí s vývojom verejných financií v subjektoch územnej samosprávy.
- Článek
Príspevok venovaný vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly som sa rozhodol napísať po množiacich sa otázkach a nejasnostiach zo strany zamestnancov v územnej samospráve, no najmä po často sa vyskytujúcich nedostatkoch zistených Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky v subjektoch územnej samosprávy.
- Článek
Kontrola bola vykonaná v mestách, ktoré nie sú sídlom okresu, v mestských častiach a v obciach s počtom obyvateľov nad 3 000. Najvyšší kontrolný úrad SR v rámci kontrolnej akcie preveril v 13 subjektoch územnej samosprávy v šiestich mestách, v piatich obciach a v dvoch mestských častiach za obdobie roka 2012 so zameraním na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom, aj financovanie základných škôl s osobitným zreteľom na mzdové prostriedky.
- Článek
Motívom napísania tohto príspevku je časté nedodržiavanie príslušných ustanovení zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o slobode informácií“) zo strany samospráv obcí ako subjektov verejnej správy, ktoré zistil Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky pri svojich pravidelných kontrolách.
- Článek
Článok sa venuje informačnej povinnosti hlavného kontrolóra obce vykonať z realizovanej kontroly podľa polročného plánu kontrolných činností súhrnný materiál o výsledkoch kontroly. K napísaniu tohto článku ma inšpirovali protokoly z vykonaných kontrolných akcií Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (ďalej len „NKÚ SR“), ktoré sa zameriavali priamo na úroveň kontrolného systému obce.
- Článek
Jednou z nosných tém kontrolnej činnosti Najvyššieho kontrolného úradu SR (ďalej len „NKÚ“) je efektívna verejná správa. Jej najväčšou časťou sú menšie obce, ktorých je na Slovensku viac ako 65 %. Tieto obce hospodária v celkovom objeme s nemalými verejnými prostriedkami a majetkom. Ich občania chcú poznať nezávislý a objektívny pohľad na činnosť svojich volených zástupcov.
- Článek
Najvyšší kontrolný úrad SR, ako aj viacerí kontrolóri miest a obcí pri kontrole vybavovania sťažností prichádzajú na skutočnosť, že sťažnosť, ktorá bola riadne vybavená a ukončená oznámením výsledku vybavenia sťažnosti sťažovateľovi nespĺňa zákonnú náležitosť v procese vybavovania predmetných sťažností, a to zápisnicu o prešetrení sťažnosti.
- Článek
Môže byť obec sankcionovaná (napr. pri kontrole najvyšším kontrolným úradom) za nevyznačenie právoplatnosti na rozhodnutiach o vyrubení miestnych daní a poplatkov? Ide o zákonnú povinnosť? Je nutné aj vyznačenie vykonanej finančnej kontroly na týchto rozhodnutiach?
- Článek
Často sa v praxi kontrolóra stretávam s problematikou ustanovenia § 18f ods. 1 písm. g) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ktorý definuje, že hlavný kontrolór obce vybavuje sťažnosti, ak tak ustanovuje osobitný predpis.
- Článek
Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) preveril v 24 vybraných subjektoch územnej samosprávy dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri nakladaní s majetkom. Kontrolná akcia bola vykonaná na základe plánu kontrolnej činnosti NKÚ na rok 2012, jej predmetom bolo zverenie majetku do správy správcu majetku, rozpočet ako zdroj obstarania kapitálových aktív, analýza štruktúry a dynamiky pohybov dlhodobého majetku, dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri obstaraní majetku, správnosť a úplnosť evidencie majetku v účtovníctve, hospodárenie a nakladanie s majetkom a účinnosť vnútorného kontrolného systému.
- Článek
Hlavný kontrolór si v súvislosti s plánovanou kontrolou vyžiadal doklady v písomnej forme, a to okrem iného „odmeny zamestnancov obce za rok 2012“, konkrétne požaduje, spracovať prehľad, kto a v akej výške dostal odmenu. Tiež si vyžiadal dohody o vykonaní práce za rok 2012. Mám povinnosť vydať mu originály alebo vyhotoviť fotokópie? Má vôbec právo tieto doklady požadovať?