GDPR
Počet vyhľadaných dokumentov: 35
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 35
Zoradiť podľa:
- Článek
Koncom marca a začiatkom apríla nás čakajú prezidentské voľby. Prvé kolo prezidentských volieb je vyhlásené na 23.3.2024 a prípadné druhé kolo sa má konať 6.4.2023. V príspevku sa dozviete, aké povinnosti má obec pri spracúvaní a ochrane osobných údajov voličov a členov volebnej komisie.
- Článek
Príspevok sa zaoberá inštitútom zodpovednej osoby v oblasti ochrany osobných údajov. Poukazuje najmä na povinnosť obce určiť zodpovednú osobu, predpoklady na výkon funkcie zodpovednej osoby, úlohy zodpovednej osoby, ako aj na niektoré nedostatky vyskytujúce sa v praxi a návrhy na ich odstránenie
- Článek
K významným komunikačným kanálom obcí s jej občanmi aj ďalšou verejnosťou patrí určite aj ich webové sídlo, tzv. webová stránka obce. V dnešnej dobe je takmer nemožné si predstaviť, že by existovala obec bez vlastného webového sídla. Tento článok prináša informácie k spracúvaniu osobných údajov prostredníctvom webového sídla obcí, ku ktorým dochádza spravidla najčastejšie.
- Článek
Článok poukazuje na právnu úpravu štátom podporovaného nájomného bývania z hľadiska povinností zamestnávateľa, vystupujúceho tiež v pozícii prevádzkovateľa podľa právnych predpisov v oblasti ochrany osobných údajov (GDPR).
- Článek
Príspevok sa venuje pravidlám disponovania s osobnými údajmi v podmienkach materských škôl a bližšie odpovedá aj na časté otázky k tejto téme. Zaoberá sa tiež základnými zásadami podľa metodiky Úradu na ochranu osobných údajov SR (ďalej len „Úrad“) a bezpečnostnými opatreniami na ochranu osobných údajov v praxi.
- Článek
Príspevok sa zaoberá ochranou osobných údajov pri voľbách do územnej samosprávy, pričom poukazuje najmä na spracúvanie osobných údajov voličov a kandidátov, na povinnosť obce informovať dotknuté osoby o spracúvaní osobných údajov, právo voličov požiadať o opravu údajov v stálom zozname voličov, ako aj na bezpečnostné opatrenia a záznamy o spracovateľských činnostiach. Príspevok približuje uvedenú problematiku príkladmi z praxe a odporúčaniami.
- Článek
Príspevok sa zaoberá kontrolou spracúvania osobných údajov, pričom poukazuje najmä na priebeh začatia kontroly, zaujatosť kontrolného orgánu, povinnosti a oprávnenia kontrolného orgánu, povinnosti a oprávnenia kontrolovanej osoby a priebeh ukončenia kontroly. Príspevok tiež poukazuje na odlišnosti od predchádzajúcej právnej úpravy a na štatistiku prípadov porušenia ochrany osobných údajov.
- Článek
Príspevok sa zaoberá povinnosťou obcí ako prevádzkovateľov prijať primerané technické a organizačné opatrenia s cieľom zabezpečiť ochranu osobných údajov. Článok približuje túto problematiku uvedením príkladov bezpečnostných opatrení, ako aj porovnaním s predchádzajúcou právnou úpravou v tejto oblasti.
- Článek
Príspevok sa zaoberá zásadou transparentnosti pri spracúvaní osobných údajov, podľa ktorej sú obce povinné informovať dotknuté osoby o spracúvaní ich osobných údajov. Príspevok tiež poukazuje na predchádzajúcu právnu úpravu, príklady z praxe a odporúčania s cieľom zabezpečiť náležitú ochranu osobných údajov.
- Článek
Počas trvania pracovného pomeru zamestnávateľ disponuje množstvom osobných údajov zamestnanca. Po skončení pracovného pomeru právny vzťah zamestnanca a zamestnávateľa zaniká, v databázach a informačných systémoch zamestnávateľa však množstvo osobných údajov zamestnanca ostáva.
- Článek
Príspevok sa zaoberá povinnosťou obcí ako prevádzkovateľov viesť záznamy o spracovateľských činnostiach, ktoré patria medzi najdôležitejšie dokumenty v oblasti ochrany osobných údajov. Článok približuje túto problematiku porovnaním s predchádzajúcou právnou úpravou, príkladmi z praxe a odporúčaniami v súvislosti s vedením záznamov o spracovateľských činnostiach.
- Článek
Príspevok sa zaoberá sankciami v oblasti ochrany osobných údajov, pričom poukazuje najmä na pokuty a poriadkové pokuty za porušenie ochrany osobných údajov, na podmienky ukladania pokút a poriadkových pokút, ako aj na trestné činy na úseku ochrany osobných údajov.
Mnoho obcí a miest, ale aj školy, príspevkové a rozpočtové organizácie majú svoje účty na Facebooku s cieľom upozorniť na služby obecnej samosprávy či na aktivity konané v obci/meste. Facebook patrí medzi najväčšie a najúspešnejšie sociálne siete, preto sa z neho stal nielen komunikačný nástroj týchto subjektov smerom k verejnosti, ale aj marketingový nástroj.
- Článek
Príspevok sa zaoberá zmluvou o poverení spracúvaním osobných údajov, ktorou môže obec poveriť sprostredkovateľa spracúvaním osobných údajov v prípadoch, keď je to vhodné najmä vzhľadom na povahu spracúvania, ako aj na personálne a materiálne dôvody. V príspevku sa poukazuje najmä na náležitosti tejto zmluvy a niektoré nedostatky v praxi vrátane odporúčaní na ich odstránenie.
- Článek
Príspevok sa zaoberá vymedzením zákonných podmienok spracúvania rodného čísla obcami, porovnaním s predchádzajúcou právnou úpravou, príkladmi z praxe a niektorými prípadmi spracúvania rodného čísla podľa osobitných právnych predpisov.
- Článek
Príspevok sa zaoberá niektorými právami dotknutých osôb podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (ďalej len „nariadenie GDPR“).
- Článek
Príspevok sa zaoberá porušením niektorých povinností pri spracúvaní osobných údajov zamestnancov. Niektoré obce uvádzajú v pracovných zmluvách a dohodách o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru nadbytočné osobné údaje. Okrem toho pracovné zmluvy a dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru často obsahujú súhlas so spracúvaním osobných údajov zamestnanca na pracovnoprávne účely, ktorý považujeme za neplatný. Dokonca sa možno stretnúť aj so situáciou, keď obce bez právneho základu zverejňujú na svojich webových sídlach pracovné zmluvy a dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
- Článek
Platná právna úprava ustanovuje obciam viac povinností vyplývajúcich predovšetkým zo zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ale tiež z viacerých osobitných právnych predpisov. Obce však často najmä z personálnych a materiálnych dôvodov porušujú viaceré povinnosti, ktoré im ukladá platná právna úprava. Na základe vykonanej analýzy v príspevku poukážeme na porušenie niektorých povinností obcami najmä v oblasti zverejňovania informácií, prijímania všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj ochrany osobných údajov.
Vyberáme z portálu www.pracovnepravo.sk
V poslednej dobe sa pravidelne objavujú otázky, či je zamestnávateľ oprávnený vydať svojim zamestnancom pokyn, ktorým im ukladá povinnosť absolvovať testovanie na Covid-19. Toto testovanie zorganizuje zamestnávateľ a uhradí náklady s ním spojené.
V časti Súvisice formuláre a dokumenty pod textom uverejňujeme vzorsmernice o postupe zíksavania a aktualizácie osobných údajov. Vzor nemá záväzný charakter, je len vo forme odporúčania.