Konflikt záujmov vo verejnom obstarávaní

Vydáno: 17 minút čítania
S konfliktom záujmov vo verejnom obstarávaní sa môžeme stretnúť v ktorejkoľvek fáze vyhodnocovania ponúk. Častokrát ide o zložitý proces posudzovania možnosti konfliktu záujmov. V nasledujúcich vydaniach časopisu prinášame na pokračovanie seriál, v ktorom sa budeme zaoberať rôznymi situáciami, ktoré môžu nastať v konflikte záujmov.
 
Úprava konfliktu záujmov
• v smernici 2014/24/EÚ
Definičné základy konfliktu záujmov
vychádzajú z európskej legislatívy a z rozhodovacej praxe Súdneho dvoru EÚ. V súlade so smernicou 2014/24/EÚ o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES(ďalej len "smernica 2014/24/EÚ") verejní obstarávatelia by mali využívať všetky možné prostriedky, ktoré majú k dispozícii na základe vnútroštátneho práva, s cieľom zabrániť narušeniam postupov verejného obstarávania vyplývajúcim z konfliktov záujmov. To by mohlo zahŕňať postupy na identifikáciu konfliktov záujmov, predchádzanie týmto konfliktom a ich nápravu.
Pojem konflikty záujmov
zahŕňa prinajmenšom každú situáciu, keď zamestnanci verejného obstará­vateľa alebo poskytovateľa obstarávacích služieb konajúceho v mene verejného obstarávateľa, ktorí sú zapojení do vykonávania postupu obstarávania alebo môžu ovplyvniť výsledok tohto postupu, majú priamo alebo nepriamo finančný, ekonomický alebo iný osobný záujem, ktorý možno vnímať ako ohrozenie ich nestrannosti a nezávislosti v súvislosti s daným postupom obstarávania.
Verejní obstarávatelia môžu z účasti na postupe obstarávania vylúčiť každý hospodársky subjekt, ak konflikt záujmov nemožno účinne napraviť inými, menej rušivými opatreniami. Verejní obstarávatelia vypracujú pre každú zákazku, rámcovú dohodu, na ktorú sa vzťahuje táto smernica, a pre každé zriadenie dynamického nákupného systému písomnú správu, ktorá obsahuje aspoň tieto informácie:
-
zistené konflikty záujmov a následne prijaté opatrenia alebo
-
po preskúmaní skutočností uvedú, že konflikt záujmov nenastal.
Takto definuje konflikt záujmov smernica 2014/24/EÚ, predovšetkým v jej článkoch 24, 57 ods. 4 písm. e), 84 ods. 1 písm. i).

Související dokumenty

Súvisiace články

Konflikt záujmov vo verejnom obstarávaní (II.)
Konflikt záujmov vo verejnom obstarávaní (III.)
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (I.)
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (II.)
Nový zákon o verejnom obstarávaní a verejné obstarávanie v praxi škôl
Národný potravinový katalóg
Použitie rezervného fondu
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Ako súvisí novela zákona o eurofondoch s „malou“ novelou zákona o verejnom obstarávaní
Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Účtovanie finančnej zábezpeky v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Zmluva s dodávateľom energie - verejné obstarávanie
Elektronické trhovisko v praxi z hľadiska verejného obstarávateľa
Kontrolné zistenia z preverovania zákaziek s nízkou hodnotou
Kontrola zverejňovania súhrnných správ podľa zákona o verejnom obstarávaní
Kontrola zverejňovania zmlúv, objednávok a faktúr

Súvisiace otázky a odpovede

Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Rámcové dohody na opakované dodanie tovaru
Verejné obstarávanie
Verejné obstarávanie
Účtovanie nákladov na verejné obstarávanie
Verejné obstarávanie v prípade odstránenia havarijného stavu
Blízka osoba
Obchodná verejná súťaž
Stavba telocvične obcou pre školu
Použitie rezervného fondu
Ekonomická klasfikácia výdavkov súvisiacich s projektami
Určenie druhu rizika podľa Postupov účtovania v PÚ
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
VZN o vydávaní VZN
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nadobudnutie majetku neziskovou organizáciou od zdriaďovateľa za 1 €