S konfliktom záujmov vo verejnom obstarávaní sa môžeme stretnúť v ktorejkoľvek fáze vyhodnocovania ponúk. Častokrát ide o zložitý proces posudzovania možnosti konfliktu záujmov. V nasledujúcich vydaniach časopisu prinášame na pokračovanie seriál, v ktorom sa budeme zaoberať rôznymi situáciami, ktoré môžu nastať v konflikte záujmov.
Úprava konfliktu záujmov
• v smernici 2014/24/EÚ
Definičné základy konfliktu záujmov
vychádzajú z európskej legislatívy a z rozhodovacej praxe Súdneho dvoru EÚ. V súlade so smernicou 2014/24/EÚ o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES(ďalej len "smernica 2014/24/EÚ") verejní obstarávatelia by mali využívať všetky možné prostriedky, ktoré majú k dispozícii na základe vnútroštátneho práva, s cieľom zabrániť narušeniam postupov verejného obstarávania vyplývajúcim z konfliktov záujmov. To by mohlo zahŕňať postupy na identifikáciu konfliktov záujmov, predchádzanie týmto konfliktom a ich nápravu.Pojem konflikty záujmov
zahŕňa prinajmenšom každú situáciu, keď zamestnanci verejného obstarávateľa alebo poskytovateľa obstarávacích služieb konajúceho v mene verejného obstarávateľa, ktorí sú zapojení do vykonávania postupu obstarávania alebo môžu ovplyvniť výsledok tohto postupu, majú priamo alebo nepriamo finančný, ekonomický alebo iný osobný záujem, ktorý možno vnímať ako ohrozenie ich nestrannosti a nezávislosti v súvislosti s daným postupom obstarávania.Verejní obstarávatelia môžu z účasti na postupe obstarávania vylúčiť každý hospodársky subjekt, ak konflikt záujmov nemožno účinne napraviť inými, menej rušivými opatreniami. Verejní obstarávatelia vypracujú pre každú zákazku, rámcovú dohodu, na ktorú sa vzťahuje táto smernica, a pre každé zriadenie dynamického nákupného systému písomnú správu, ktorá obsahuje aspoň tieto informácie:
-
zistené konflikty záujmov a následne prijaté opatrenia alebo
-
po preskúmaní skutočností uvedú, že konflikt záujmov nenastal.
Takto definuje konflikt záujmov smernica 2014/24/EÚ, predovšetkým v jej článkoch 24, 57 ods. 4 písm. e), 84 ods. 1 písm. i).