Konflikt záujmov vo verejnom obstarávaní (III.)

Vydáno: 13 minút čítania
Z každej situácie, keď bol identifikovaný konflikt záujmov, je potrebné spracovať dokumentáciu. Overenie existencie potenciálnych konfliktov záujmov a prijatie opatrení, aby im verejný obstarávateľ zabránil, je dôležité preskúmateľne zdokumentovať a pripojiť k dokumentácii z verejného obstarávania.
 
Dokumentácia ku konfliktu záujmov
Podrobné zdokumentovanie jednotlivých krokov v rámci posudzovania konfliktu záujmov prispieva k zvýšeniu transparentnosti celého procesu verejného obstarávania.
Dôležitosť aktívnej úlohy verejného obstarávateľa je podčiarknutá aj tým, že pri preukazovaní ne­existencie konfliktu záujmov v rámci napr. kontroly daného verejného obstarávania alebo v rámci konania o námietkach nesie dôkazné bremeno verejný obstarávateľ.
Zákon explicitne neurčuje spôsob, akým má verejný obstarávateľ preukazovať existenciu možného konfliktu záujmov. Čiastkový návod sa uvádza vo výkladovom stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) č. 2/2016
„Povaha, resp. formálny akt vysporiadania sa s danou skutočnosťou je v závislosti od okolností konkrétneho prípadu a kompetencií prislúchajúcich subjektu uskutočňujúcemu verejné obstarávanie. Týmto môže byť napr. odôvodnenie riešenia konfliktu záujmov v zápisnici o vyhodnotení ponúk, resp. v zápisnici o vyhodnotení splnenia podmienok účasti, prípadne oznámenie všetkým uchádzačom/záujemcom, resp. iný formálny úkon v procese verejného obstarávania, ktorý ho robí transparentnejším a čitateľnejším.“
Dokumentácii konfliktu záujmov v procese verejného obstarávania sa venujú aj metodické usmernenia úradu č. 7480-5000/2020, 6549-5000/2019 a 10026-5000/2018.
 
Z rozhodovacej praxe úradu
Príkladom nedostatočnej preskúmateľnosti toho, ako sa verejný obstarávateľ vysporiadal s možným konfliktom záujmov, je napr. rozhodnutie úradu v konaní o preskúmaní úkonov kontrolovaného na základe námietok č. 4609-6000/2018-OD.

Související dokumenty

Súvisiace články

Preukazovanie a preskúmavanie vybraných dokladov v samospráve
Účtová trieda 6 – Výnosy
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (I.)
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (II.)
Národný potravinový katalóg
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Ako súvisí novela zákona o eurofondoch s „malou“ novelou zákona o verejnom obstarávaní
Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Použitie rezervného fondu
Zásadné zmeny pri zadávaní zákaziek s využitím elektronického trhoviska účinné od 2. augusta 2021
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Možnosti zmeny zmluvnej ceny vo verejnom obstarávaní pre mimoriadne okolnosti
Zmena zmluvy a dodatky v súlade s § 18 zákona o verejnom obstarávaní
Prehľad registrov vo verejnom obstarávaní
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2024
Kontrola zverejňovania súhrnných správ podľa zákona o verejnom obstarávaní

Súvisiace otázky a odpovede

Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Kód zdroja
Účtovanie kontokorentného úveru
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Ďalší peňažný vklad nezvyšujúci základné imanie
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Zmluva o užívaní priestorov
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Poskytnutie návratnej finančnej pôžičky OZ
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Recyklačný poplatok
Výroba dreveného vyrezávaného kríža
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba