Konflikt záujmov vo verejnom obstarávaní (III.)

Vydáno: 13 minút čítania
Z každej situácie, keď bol identifikovaný konflikt záujmov, je potrebné spracovať dokumentáciu. Overenie existencie potenciálnych konfliktov záujmov a prijatie opatrení, aby im verejný obstarávateľ zabránil, je dôležité preskúmateľne zdokumentovať a pripojiť k dokumentácii z verejného obstarávania.
 
Dokumentácia ku konfliktu záujmov
Podrobné zdokumentovanie jednotlivých krokov v rámci posudzovania konfliktu záujmov prispieva k zvýšeniu transparentnosti celého procesu verejného obstarávania.
Dôležitosť aktívnej úlohy verejného obstarávateľa je podčiarknutá aj tým, že pri preukazovaní ne­existencie konfliktu záujmov v rámci napr. kontroly daného verejného obstarávania alebo v rámci konania o námietkach nesie dôkazné bremeno verejný obstarávateľ.
Zákon explicitne neurčuje spôsob, akým má verejný obstarávateľ preukazovať existenciu možného konfliktu záujmov. Čiastkový návod sa uvádza vo výkladovom stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) č. 2/2016
„Povaha, resp. formálny akt vysporiadania sa s danou skutočnosťou je v závislosti od okolností konkrétneho prípadu a kompetencií prislúchajúcich subjektu uskutočňujúcemu verejné obstarávanie. Týmto môže byť napr. odôvodnenie riešenia konfliktu záujmov v zápisnici o vyhodnotení ponúk, resp. v zápisnici o vyhodnotení splnenia podmienok účasti, prípadne oznámenie všetkým uchádzačom/záujemcom, resp. iný formálny úkon v procese verejného obstarávania, ktorý ho robí transparentnejším a čitateľnejším.“
Dokumentácii konfliktu záujmov v procese verejného obstarávania sa venujú aj metodické usmernenia úradu č. 7480-5000/2020, 6549-5000/2019 a 10026-5000/2018.
 
Z rozhodovacej praxe úradu
Príkladom nedostatočnej preskúmateľnosti toho, ako sa verejný obstarávateľ vysporiadal s možným konfliktom záujmov, je napr. rozhodnutie úradu v konaní o preskúmaní úkonov kontrolovaného na základe námietok č. 4609-6000/2018-OD.

Související dokumenty

Súvisiace články

Preukazovanie a preskúmavanie vybraných dokladov v samospráve
Účtová trieda 6 – Výnosy
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (I.)
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (II.)
Národný potravinový katalóg
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Ako súvisí novela zákona o eurofondoch s „malou“ novelou zákona o verejnom obstarávaní
Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Použitie rezervného fondu
Zásadné zmeny pri zadávaní zákaziek s využitím elektronického trhoviska účinné od 2. augusta 2021
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Možnosti zmeny zmluvnej ceny vo verejnom obstarávaní pre mimoriadne okolnosti
Zmena zmluvy a dodatky v súlade s § 18 zákona o verejnom obstarávaní
Prehľad registrov vo verejnom obstarávaní
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2024
Kontrola zverejňovania súhrnných správ podľa zákona o verejnom obstarávaní

Súvisiace otázky a odpovede

Zaúčtovanie dotácie poskytnutej z fondu na podporu kultúry národnostných menšín
Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Čerpanie kapitálových príjmov na bežné výdavky
Predaj akcií a kúpa dlhopisov
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Účtovanie dotácie z Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)
Účtovanie spoločného stavebného úradu u správcu združenia
Obstaranie dochádzkového systému
Faktúry v obci
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb
Účtovanie dotácie
Odpisovanie majetku
Zaúčtovanie reklamných predmetov
Vyradenie pohľadávky
Tvorba rezerv na odpredaj podniku
Technické zhodnotenie budovy
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Odpis pohľadávky