V súčasnosti sa v súvislosti so životným prostredím a ekológiou najčastejšie hovorí o green deal-e, uhlíkovej neutralite, zelenej či cirkulárnej ekonomike. Diskutuje sa o výhodách, opodstatnenosti, termínoch aj rizikách. Predmetom príspevku nie je zapojiť sa do týchto diskusií, ale skôr položiť niekoľko otázok a upriamiť pozornosť na veci a problémy, ktoré môžu v budúcnosti nastať a na ktoré by sa nemalo zabudnúť, ale v predstihu sa na ne pripraviť. Možno sa niektoré pripomienky budú zdať futuristické a nemusia sa týkať ani Slovenska, ale "nová zelená politika" sa netýka len Slovenska, ale minimálne Európskej únie.
Jedným z celého radu opatrení má byť úplný či čiastočný zákaz spaľovacích motorov a prechod na elektrické motory v automobiloch, dopravných prostriedkoch či záhradnej a poľnohospodárskej technike. Snáď trochu vizionársky sa hovorí aj o náhrade spaľovacích motorov v leteckej a lodnej doprave. Diskutuje sa najmä o dojazdoch vozidiel s elektromotorom, o veľkosti a kapacitách potrebných batérií a akumulátorov či potrebnej siete nabíjacích staníc. Zatiaľ sa však veľmi málo hovorí o tom, čo s použitými akumulátormi, batériami po skončení ich životnosti, resp. pri ich poruchách. V súčasnosti sa možno toto ešte nejaví ako problém, keďže je elektromobilov zatiaľ málo, životnosť batérií sa počíta na roky a zákaz a úplný koniec spaľovacích motorov príde až o 15 - 20 rokov. Dosť času na riešenie recyklácie či likvidácie použitých batérií z elektromobilov. Je to však naozaj tak? Plne funkčná recyklácia klasických olovených akumulátorov mala tiež svoju postupnosť a než sa