Príspevok sa zaoberá najmä povahou a obsahom záväzného stanoviska obce k investičnej činnosti a postavením obce ako subjektu oprávneného vydávať záväzné stanoviská, pričom rieši tiež vybrané aplikačné problémy v tejto súvislosti.
Podanie návrhu na začatie konania s náležitosťami, dokladmi a ostatnou dokumentáciou ustanovenou zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"), prípadne inými zákonmi a právnymi predpismi nižšej právnej sily je základným predpokladom vydania rozhodnutia o umiestnení stavby, stavebného povolenia, rozhodnutia o povolení užívania stavby alebo iného individuálneho správneho aktu vydávaného v niektorom z konaní podľa stavebného zákona.
V súčasnosti sa už dajú potrebné informácie pomerne ľahko získať z verejne dostupných zdrojov - najčastejšie ich nájdeme na webovej stránke obce, ktorej bolo zverené vykonávanie pôsobnosti všeobecného stavebného úradu, prípadne iného príslušného orgánu verejnej správy s postavením špeciálneho stavebného úradu, kde sú často k dispozícii aj príslušné formuláre.
Jedným z takýchto dokladov sú v niektorých prípadoch aj záväzné stanoviská obce k investičnej činnosti (alebo inak označené vyjadrenia obce k stavebnej činnosti), ktorá by sa mala uskutočniť na jej území, pričom ich predložením obec podmieňuje vydanie príslušného rozhodnutia podľa stavebného zákona. Z tohto hľadiska rozlišujeme tri kategórie obcí:
-
obce, ktoré požadujú predloženie záväzného stanoviska obce k investičnej činnosti k akémukoľvek konaniu uskutočňovanému obcou ako všeobecným stavebným úradom,
-
obce, ktoré požadujú predloženie záväzného stanoviska len k niektorému konaniu uskutočňovanému obcou ako všeobecným stavebným úradom - zvyčajne ide o územné konanie,
-
obce, ktoré predloženie predmetného záväzného stanoviska vôbec nepožadujú k žiadnemu konaniu uskutočňovanému obcou ako všeobecným stavebným úradom.
Povaha záväzného stanoviska obce k investičnej činnosti
Záväzné stanovisko obce k investičnej činnosti spadá do kategórie stanovísk, ktorých legálnu definíciu na účely konaní podľa stavebného zákona obsahuje § 140b ods. 1 stavebného zákona.
Stavebný zákon záväzné stanovisko vymedzuje ako
"stanovisko, vyjadrenie, súhlas alebo iný správny úkon dotknutého orgánu, uplatňujúceho záujmy chránené osobitnými predpismi, ktorý je ako záväzné stanovisko upravený v osobitnom predpise"
. Dôležitým atribútom je jeho obsahová záväznosť pre správny orgán, pričom správny orgán je povinný ho rešpektovať pri svojom rozhodovaní.Záväzné stanovisko (vrátane záväzného stanoviska obce k investičnej činnosti) nie je samostatným rozhodnutím, ktoré by priamo zakladalo, menilo, zrušovalo alebo deklarovalo práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti fyzickej osoby alebo právnickej osoby. Má povahu len tzv. podkladového správneho úkonu,