Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (2. časť)

Vydáno: 24 minút čítania

V druhej časti príspevku o ohlasovaní drobných stavieb rozoberáme ohlásenie a náležitosti ohlásenia drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").

Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (2. časť)
JUDr.
Helena
Spišiaková
 
Drobné stavby, stavebné úpravy a udržiavacie práce podliehajúce ohláseniu
Podľa
§ 55 ods. 2
stavebného zákona:
OHLÁSENIE
stavebnému úradu
postačí:
a)
pri
jednoduchej
stavbe, jej prístavbe a nadstavbe,
ak tak určil
stavebný úrad v
územnom rozhodnutí
,
b)
pri
drobných
stavbách, ktoré plnia doplnkovú funkciu k hlavnej stavbe a ktoré nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie;
c)
pri
stavebných úpravách
, ktorými sa podstatne nemení vzhľad stavby, nezasahuje sa do nosných konštrukcií stavby, nemení sa spôsob užívania stavby a neohrozujú sa záujmy spoločnosti;
d)
pri
udržiavacích prácach
, ktoré by mohli ovplyvniť stabilitu stavby, požiarnu bezpečnosť stavby, jej vzhľad alebo životné prostredie a pri všetkých udržiavacích prácach na stavbe, ktorá je kultúrnou pamiatkou,
e)
pri stavbách
elektronických komunikačných sietí
(nosiče telekomunikačných zariadení) umiestňovaných na existujúcich objektoch, ktoré nepresahujú výšku 6 m, šírku 2,5 m a nezasahujú do nosných konštrukcií stavby,
f)
pri prízemných stavbách elektronických komunikačných sietí, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m na 2 a výška 4,5 m,
g)
pri výmene alebo dopĺňaní telekomunikačných zariadení na existujúcich stavbách elektronických komunikačných sietí, keď nedôjde k zmene stavby,
h)
pri
reklamných stavbách
, na ktorých najväčšia informačná plocha je
menšia ako 3 m na 2
, pokiaľ stavebný zákon neustanovuje inak.
Z § 55 ods. 2 stavebného zákona teda vyplýva, že pre vybrané druhy stavieb (drobné stavby, stavebné úpravy a udržiavacie práce) postačuje ohlásenie, musia však byť pritom dodržané podmienky zakotvené v ustanovení
§ 139b ods. 7 až 9 stavebného zákona
.
Pojem
JEDNODUCHÉ
stavby definuje § 139b stavebného zákona v prvom odseku. Pôjde najmä o stavby
do výmery 300 m na 2
. Môžu to byť:
-
bytové budovy (napr. rodinné domy), ktoré majú jedno nadzemné podlažie, môžu mať aj jedno podzemné podlažie a podkrovie,
-
stavby na individuálnu rekreáciu,
-
prízemné stavby a stavby zariadenia staveniska, ak ich výška nepresahuje 15 m,
-
podzemné stavby do hĺbky 6 m.
Na tieto jednoduché stavby postačuje ohlásenie len v tom prípade,
ak tak určil stavebný úrad v územnom rozhodnutí.
Medzi jednoduché stavby patria aj
oporné múry
a tiež
reklamné stavby
, na ktorých najväčšia informačná plocha má veľkosť
od 3 m na 2
.
Pre
DROBNÉ stavby
(§ 139b ods. 7 až 9 stavebného zákona) postačuje ohlásenie, ak sú kumulatívne
(súčasne) splnené podmienky, že ide o stavbu, ktorá:
-
plní
doplnkovú funkciu k hlavnej stavbe
, čo znamená, že na stavebnom pozemku sa už nachádza hlavná stavba (napr. rodinný dom, chata, stavba na výrobu, skladovanie a pod.),
-
nemôže podstatne ovplyvniť
životné prostredie
v negatívnom zmysle,

Související dokumenty

Súvisiace články

Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (1. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (5. časť)
Právomoci obcí pri povoľovaní reklamných stavieb po novele stavebného zákona
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (10. časť)
Žiadosť o overenie pasportu drobnej stavby s potvrdením existencie stavby a jej účelu - vzor č. 12
Overenie pasportu stavby a potvrdenie o existencii drobnej stavby (§ 104 ods. 2 stavebného zákona) - vzor č. 13
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (11. časť)
Vzor č. 1 Upovedomenie o predĺžení lehoty na vykonanie úkonu – COVID-19
Financovanie vytvorenia stavebných pozemkov
Pozemkové úpravy na žiadosť obce alebo VÚC ako vlastníka stavby
Neudržiavaná stavba a neznámy pobyt vlastníka stavby
Vzor č. 2 Upovedomenie o predĺžení lehoty na rozhodnutie – COVID-19
Povoľovanie stavieb pri alebo na spoločnej vlastníckej hranici pozemkov
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Posúdenie stavebného pozemku pri zdanení daňou z nehnuteľnosti
Účtovanie stavieb, technického zhodnotenia stavieb a ich vykazovanie v konsolidačnom balíku v štátnych ROPO
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2024
Kultúrno-osvetové zariadenie a uplatnenie oslobodenia od dane zo stavieb
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (4. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Starosta obce - dovolenka
Predčasný starobný dôchodok
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Školenie zamestnanca obce
Príspevok na stravovanie
Úväzok hlavného kontrolóra

Súvisiace predpisy

50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)