Pre nakladanie s majetkom obce platia viaceré zásady. Jednou z nich je zásada účelového určenia majetku obce. Takto poňatý účel nakladania s majetkom obce je zastrešený základným princípom, na ktorom je nakladanie s majetkom obce vybudované, a ktorý má bezvýhradnú platnosť. Podľa § 8 ods. 3 prvá veta zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"): "... Majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať ..." So zreteľom na dlhodobo neuspokojivé financovanie úloh preneseného výkonu štátnej správy, však obce pravidelne nerešpektujú vymedzenú zásadu účelového určenia majetku obce a financovanie úloh štátu (prenesenej štátnej správy na obce) zabezpečujú z vlastného majetku obce.
Môže obec financovať prenesený výkon štátnej správy z originálnych príjmov?
Vydáno:
5 minút čítania
Môže obec financovať prenesený výkon štátnej správy z originálnych príjmov?
doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Ak však takto obec postupuje, porušuje priamo viaceré právne predpisy, predovšetkým ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR") ako právny predpis najvyššej právnej sily, ako aj ďalšie zákony upravujúce činnosť obecného zriadenia, a to