V marcovom čísle časopisu prinášame pokračovanie seriálu od autorky JUDr. Gallovej, ktorá podrobne spracovala tému dodatočné povolenie stavby. V tretej časti seriálu sa dočítate o postupe stavebného úradu po splnení výzvy stavebníkom o dodatočnom povolení stavby a ďalšie zaujímavé informácie z tejto oblasti.
Postup stavebného úradu je čiastočne odlišný, ak ide o stavbu začatú na základe už vydaného, no neprávoplatného stavebného povolenia (alebo neprávoplatného rozhodnutia o povolení terénnych úprav, alebo neprávoplatného územného rozhodnutia, ak sa stavebné povolenie nevyžaduje).
V takomto prípade stavebný úrad začne konanie oznámením podľa § 88a ods. 1 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"), ale stavebníka nevyzýva na predloženie dokladov. Súlad stavby s verejnými záujmami stavebný úrad posudzuje na základe záväzných stanovísk dotknutých orgánov a podkladov predložených v stavebnom konaní (alebo inom uskutočnenom konaní).
Oznámenie o začatí konania doručí súčasne stavebníkovi i ďalším účastníkom konania a dotknutým orgánom, s poučením o možnosti podať námietky (§ 61 ods. 1 stavebného zákona) atď.
Nebolo by však na mieste vyčítať stavebnému úradu, ak by aj v takomto prípade najskôr oznámil začatie konania len stavebníkovi a vyzval ho na predloženie niektorých nových dokladov, pokiaľ by takáto požiadavka mala svoje racionálne opodstatnenie (napr. ak došlo k podstatným zmenám v reálnom stave územia, alebo v právnej úprave, alebo ak vlastník pozemku oznámil stavebnému úradu, že dal stavebníkovi okamžitú výpoveď z nájmu pozemku pre podstatné porušenie zmluvy - uskutočňovanie stavby bez právoplatného stavebného povolenia a pod.).