Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (1. časť)

Vydáno: 21 minút čítania

V rámci výkonu prenesenej štátnej správy obce a mestá ako stavebné úrady (ďalej aj "stavebné úrady") konajú a rozhodujú i o nepovolených - nelegálnych, tzv. čiernych stavbách a o nepovolených terénnych úpravách a iných činnostiach v území (pozn. autorky: pre lepšiu prehľadnosť tohto článku nie sú všade pri nepovolenej stavbe uvádzané aj nepovolené terénne úpravy a iné činnosti). Táto problematika často vzbudzuje záujem širokej verejnosti a niekedy i opodstatnenú nespokojnosť s postupom a rozhodovaním stavebných úradov o nepovolených stavbách. Cieľom tohto článku je opísať postup stavebných úradov pri riešení tejto problematiky, ktorý je "pokrytý" zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"), ale tiež snaha hľadať aj pomocou analógie (legis) prijateľné, racionálne riešenia pre prípady, ktoré priamo nerieši.

Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (1. časť)
JUDr.
Jana
Gallová
V správnom konaní je síce v zásade analógia neprípustná, avšak v aplikačnej praxi sa vyskytujú i také právnou úpravou nepredvídané situácie, že od tohto postoja je potrebné niekedy výnimočne ustúpiť. Došlo k tomu napr. aj v oblasti administratívneho trestania, v ktorom sa vzhľadom na chýbajúcu právnu úpravu pripustilo uplatňovanie určitých zásad, inštitútov a postupov upravených v trestnoprávnych predpisoch.
Stavebné úrady na jednej strane musia rešpektovať zásadu legality (Čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky), ale na druhej strane nesmú zostať nečinné a čakať na prípadnú zmenu právnej úpravy. Musia sa v primeranom čase vysporiadať aj s prípadmi a situáciami, ktoré právna úprava expressis verbis (výslovne) nerieši. Súčasne treba dodať, že právna úprava má byť zrozumiteľná, no abstraktná. Nemožno od nej ani očakávať alebo žiadať, aby predvídala a riešila všetky prípady, ktoré sa môžu v budúcnosti v praxi vyskytnúť. Taktiež možno pozorovať, že čím je právna úprava obsiahlejšia, podrobnejšia, tým viac zvádza k jej mechanickej aplikácii len "podľa textu", teda len na základe jej gramatického výkladu a paradoxne - tým viac medzier sa v nej dá takýmto postupom nájsť.
Základná právna úprava konania o nepovolených stavbách je dosiaľ obsiahnutá v staršom právnom predpise - v stavebnom zákone. V tejto súvislosti sa žiada dodať, že v Českej republike (s ktorou sme mali pôvodne spoločný tento stavebný zákon) bola nová právna úprava prijatá už v roku 2006
(zákon č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu)
. V Slovenskej republike sa nová právna úprava síce už dlhú dobu pripravuje, no doteraz nebola schválená žiadna z pripravených verzií. Vzhľadom na to stavebné úrady pri riešení celých "skupín" obdobných prípadov (nie však všetkých), ktoré prináša súčasnosť, nemajú dostatočnú oporu v platnej právnej úprave.
V niektorých ustanoveniach možno stavebnému zákonu dôvodne vyčítať dobovosť, zastaranosť, nepružnosť i nekompaktnosť napriek jeho početným priamym a nepriamym novelizáciám.
Pokiaľ však stavebné úrady stavebný zákon a naň nadväzujúce právne predpisy aplikujú v súlade s ich účelom a bez zbytočných prieťahov, vedia sa v primeranom čase zákonne vysporiadať i s mnohými nepovolenými stavbami. Vedia aj reálne (nie iba formálne) zabezpečiť nápravu dodatočným povolením alebo nariadením odstránenia nepovolenej stavby, a v prípade potreby i zabezpečením núteného výkonu takého rozhodnutia.
Uskutočneniu stavby má predchádzať príslušné admini

Související dokumenty

Súvisiace články

Nesúhlas k ohláseniu drobnej stavby
Rozhodnutia Najvyššieho súdu SR vo veciach nepovolených stavieb za prvý polrok 2021
Daň zo schátraných stavieb
Záväznosť "EIA-rozhodnutí" v následných povoľovacích konaniach podľa stavebného zákona (1. časť)
Záväznosť "EIA-rozhodnutí" v následných povoľovacích konaniach podľa stavebného zákona (2. časť)
Reklamné stavby po novele stavebného zákona (1. časť)
Rozhodnutie o uložení opatrenia na susednom pozemku (stavbe) - vzor
Nepravdivé vyhlásenie stavebného dozoru
Komentár k správnym deliktom podľa § 106 stavebného zákona (2. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (1. časť)
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (2. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (2. časť)
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (3. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (3. časť)
Oznámenie stavebného úradu k ohláseniu (§ 57 ods. 2 stavebného zákona) - vzor
Oznámenie, že ohlásená drobná stavba (stavebné úpravy alebo udržiavacie práce) podlieha stavebnému povoleniu (§ 57 ods. 2 stavebného zákona posledná veta) - vzor
Oznámenie, že ohlásená stavba (stavebné úpravy alebo udržiavacie práce) nespĺňa zákonné podmienky pre ohlásenie (§ 55 ods. 1 stavebného zákona) - vzor
Dodatočné povolenie stavby/nariadenie odstránenia nepovolenej stavby (4. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (4. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné
Výpočet odstupného pre starostku
Uznanie kreditov + príplatok
Predlženie zmluvy na dobu určitú
Výpočet platu kontrolóra
Nevyčerpaná dovolenka
Stabilizačný príspevok a exekučný príkaz
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Stravovanie zamestnancov vo vlastnej reštaurácii
Zaradenie vychovávateľky v MŠ

Súvisiace predpisy

50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)