Daň za ubytovanie kúpeľných zariadení

Vydáno: 25 minút čítania

V súvislosti s povinnosťou kúpeľných zariadení platiť daň za ubytovanie boli v praxi rôzne názory. Predmet dane za ubytovanie je uvedený v § 37 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p., ktorý bol s účinnosťou od 15. 10. 2014 upravený tak, že bola upresnená špecifikácia predmetu dane za ubytovanie ako odplatné prechodné ubytovanie podľa § 754 − 759 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. v ubytovacom zariadení, medzi ktorými je už zahrnutý aj kúpeľný dom, liečebný dom, ubytovacie zariadenia prírodných liečebných kúpeľov a kúpeľných liečební, a teda až od tohto momentu je povinnosť platiť daň za ubytovanie stanovená v zákone jednoznačne.

PRÍPAD Z PRAXE: Daň za ubytovanie zaplatená kúpeľmi a následná žiadosť o jej vrátenie (podľa rozsudku Najvyššieho súdu SR č. 8Sžfk/47/2017 zo dňa 12. decembra 2018)

Kúpele zaplatili správcovi dane – mestu, daň za ubytovanie za obdobie január 2007 až marec 2012. Následne kúpele žiadali vrátiť zaplatenú daň, pretože nevznikla poplatková povinnosť, a preto vznikol daňový preplatok. Mesto odmietlo preplatok vrátiť, o čom vydalo rozhodnutie. Odvolací orgán (Finančné riaditeľstvo SR) zamietol odvolanie kúpeľov a potvrdil rozhodnutie mesta (prvostupňový správny orgán) ako správcu dane, ktorým nevyhovel žiadosti o vrátenie daňového preplatku. Podľa mesta a aj odvolacieho orgánu kúpele mali byť platiteľom dane za ubytovanie. Rozhodnutie odvolacieho orgánu bolo predmetom podanej žaloby na krajskom súde.

Rozsudok krajského súdu – poskytovateľ ústavnej zdravotnej starostlivosti a poskytovateľ odplatného prechodného ubytovania

Krajský súd zrušil rozhodnutie Finančného riaditeľstva SR ako žalovaného, ako aj rozhodnutie mesta a vec vrátil žalovanému na ďalšie konanie.

Nestotožnil sa s názorom žalovaného, že by žalobca ako poskytovateľ ústavnej zdravotnej starostlivosti v zmysle povolenia Ministerstva zdravotníctva SR mal byť v každom prípade platiteľom dane za ubytovanie v zmysle § 41 v spojitosti s § 37 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“), podľa ktorého predmetom dane za ubytovanie je odplatné prechodné ubytovanie fyzickej osoby v ubytovacom zariadení, ktorého kategorizáciu určuje osobitný predpis, pričom osobitným predpisom, na ktorý odkazuje, je vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 277/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried (ďalej v texte len „vyhláška č. 277/2008 Z. z.“), ktorá v § 3 určuje kategorizáciu, resp. kategórie a triedy ubytovacích zariadení.

Ustanovenie § 1 vyhlášky č. 277/2008 Z. z. vymedzuje predmet jej úpravy tak, že táto ustanovuje druhy a triedy ubytovacích zariadení, ako aj klasifikačné znaky, ktoré musia spĺňať ubytovacie zariadenia pri zaraďovaní do kategórií a tried.

Kategorizácia sa vzťahuje na ubytovacie zariadenia, ktoré prevádzkujú podnikatelia poskytujúci ubytovanie a s ním spojené služby na základe živnostenského oprávnenia podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p. (ďalej len „živnostenský zákon“). Daňovníkom je fyzická osoba, ktorá sa v zariadení odplatne prechodne ubytuje (§ 38 zákona o miestnych daniach); platiteľom dane je prevádzkovateľ zariadenia, ktorý odplatné prechodné ubytovanie poskytuje (§ 41 zákona o miestnych daniach). V § 43 zákona o miestnych daniach je uvedené splnomocňujúce ustanovenie pre obce, ktorá podrobnosti ohľadne predmetnej dane, najmä náležitosti a lehotu oznamovacej povinnosti platiteľa dane, sadzbu dane, rozsah a spôsob vedenia preukaznej evidencie na účely dane, spôsob vyberania dane, náležitosti potvrdenia o zaplatení dane, lehoty a spôsob jej odvodu obci, prípadne oslobodenie od tejto dane alebo zníženi

Související dokumenty

Súvisiace články

Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (II.)
Daň za ubytovanie a paušálna daň
Na základe čoho je možné vyberať poplatky a úhrady za "služby" v obci
Zmeny v miestnych daniach od 1. januára 2018
Daň z nehnuteľností v prípade smrti daňovníka
Postup pri vyrubení dane z nehnuteľností
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Povinnosti obce vyplývajúce z novely zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Daň zo stavebných pozemkov
Daňovníkom nájomca
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
K aktuálnym otázkam samosprávy
Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Miestne dane v otázkach a odpovediach
Zavedenie miestneho poplatku za rozvoj

Súvisiace otázky a odpovede

Vyčíslenie DPH na faktúre
Miestny poplatok za komunálne odpady
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Rozhodnutie - vyrubenie dane z nehnuteľnosti
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Výpočet nebytového priestoru pre daň z nehnuteľnosti
Použitie výnosu z poplatku za rozvoj
Daň z nehnuteľnosti a poplatok za odpad
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zdaňovanie stavebného pozemku
Určenie dane podľa pomôcok na dani z nehnuteľnosti
Uložiť pokutu za oneskorené podanie daňového priznania?
Sankčný úrok za oneskorenú úhradu dane
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Zaokrúhľovanie platenie daní
Bola uložená pokuta nezákonná?
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov

Súvisiace predpisy

582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
40/1964 Zb. Občiansky zákonník