Pričlenenie nefunkčnej obce k nástupníckej susediacej obci (ďalej len "nástupnícka obec") je proces, ktorý si môže vyžadovať zvýšené finančné náklady pre nástupnícku obec, napr. môže ísť o úhradu dlhov, ktoré po nefunkčnej obci zostali a ktoré musí prebrať nástupnícka obec. Preto je v § 2aa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") ustanovená možnosť nástupníckej obce požiadať o poskytnutie finančného príspevku.
Postup zvažovania žiadosti o príspevok pre susediacu obec
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Príklad č. 1:
Pretože pričlenením nefunkčnej obce vznikli nástupníckej obci výdavky, požiadala táto nástupnícka obec o poskytnutie finančného príspevku, pričom žiadosť adresovala Ministerstvu vnútra SR (ďalej len "ministerstvo"). Konala nástupnícka obec v súlade s platným právom?
Podľa § 2aa ods. 7 zákona o obecnom zriadení podáva nástupnícka obec žiadosť o poskytnutie finančného príspevku okresnému úradu v sídle kraja. Pritom ostáva pravdou, že o poskytnutí finančného príspevku rozhoduje ministerstvo, žiadosť sa však podáva okresnému úradu v sídle kraja, ktorý predkladá ministerstvu spolu so žiadosťou nástupníckej obce aj vlastné stanovisko. Pritom však zákon o obecnom zriadení neustanovuje procesný postup v prípade, keď dôjde k nesprávnemu podaniu žiadosti. Preto je možné vyvodiť záver, že obec nekonala v súlade s platným právom.
Príklad č. 2:
Okresnému úradu v sídle kraja podala nástupnícka obec žiadosť o poskytnutie finančného príspevku, a to v lehote 5 dní od okamihu, keď vyjadrila súhlas s pričlenením nefunkčnej obce k nej. Je uvedené konanie obce v súlade s platným právom?
Podľa § 2aa ods. 7 zákona o obecnom zriadení je možné do 60 dní od účinnosti nariadenia vlády, ktorým sa odsúhlasuje pričlenenie nefunkčnej obce k nástupníckej obci (ďalej len "nariadenie vlády") podať písomnú žiadosť o poskytnutie príspevku okresnému úradu v sídle kraja. Uvedená lehota a možnosť poskytnutia jednorazového finančného príspevku sa počíta od účinnosti nariadenia vlády a nemožno ju počítať od vyjadrenia súhlasu nástupníckej obce s pričlenením. Preto je možné konštatovať, že nástupnícka obec konala predčasne a jej postup nebol procesne správny.
Príklad č. 3:
Okresnému úradu v sídle kraja podala nástupnícka obec žiadosť o poskytnutie finančného príspevku, v ktor