Špecifiká účtovania DPH v štátnej správe a samospráve

Vydáno: 15 minút čítania

Predmetom príspevku je účtovanie dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“) v štátnej správe a samospráve v prípade tuzemského prenosu daňovej povinnosti pri stavebných prácach a účtovanie DPH v prípade obstarania dlhodobého majetku formou finančného nájmu s právom kúpy prenajatej veci.

Účtovanie tuzemského prenosu daňovej povinnosti

Podľa § 3 ods. 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) sa štátne orgány a ich rozpočtové organizácie, štátne fondy, orgány územnej samosprávy a ich rozpočtové organizácie a iné právnické osoby, ktoré sú orgánmi verejnej moci, nepovažujú za zdaniteľné osoby, keď konajú v rozsahu svojej hlavnej činnosti, a to ani v prípade, ak prijímajú v súvislosti s tou­to činnosťou platby. Výnimkou je, ak táto činnosť výrazne narušuje alebo môže narušiť hospodársku súťaž, alebo ak vykonávajú činnosti uvedené v prílohe č. 8 zákona o DPH (napr. telekomunikačné služby, preprava tovaru, preprava osôb, reklamné služby, služby cestovného ruchu a pod.), a to v nezanedbateľnom rozsahu. Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky je zdaniteľnou osobou v rozsahu nákupu a predaja štátnych hmotných rezerv.

Zákon o DPH definuje zdaniteľnú osobu ako každú osobu, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti. Ekonomickou činnosťou sa rozumie každá činnosť, z ktorej sa dosahuje príjem a ktorá zahŕňa činnosť výrobcov, obchodníkov, dodávateľov služieb vrátane ťažobnej, stavebnej a poľnohospodárskej činnosti. Za ekonomickú činnosť sa považuje aj využívanie hmotného majetku a nehmotného majetku na účel dosahovania príjmu z tohto majetku (prenájom).

S účinnosťou od 1. januára 2016 je ustanovenie § 69 zákona o DPH doplnené odsekom 16, v zmysle ktorého: „platiteľ, ktorý vykonáva aj činnosti, ktoré nie sú predmetom dane podľa § 2 ods. 1 písm. a) alebo písm. b), sa považuje za príjemcu plnení v postavení platiteľa pre všetky plnenia podľa odseku 12 písm. a), c) až e) a j), ktoré sú dodané iným platiteľom“.

Toto ustanovenie zákona o DPH sa vzťahuje napr. na osoby, ktoré neboli zriadené za účelom podnikateľskej činnosti, ak okrem činností, na ktoré boli zriadené a ktoré nie sú ekonomickou činnosťou, vykonávajú aj ekonomickú činnosť podľa § 3 zákona o DPH a v súvislosti s touto ekonomickou činnosťou sú zdaniteľnou osobou a zároveň sú registrované ako platiteľ dane.

Toto ustanovenie sa týka aj osôb, ktoré sú uvedené v § 3 ods. 4 zákona o DPH, t. j. štátne orgány a ich rozpočtové organizácie, štátne fondy, orgány územnej samosprávy (obce, mestá a vyššie územné celky) a ich rozpočtové organizácie a iné právnické osoby, ktoré sú orgánmi verejnej moci, ak sú platiteľmi dane, a to aj v prípade, ak stavebné práce neprijali v súvislosti s ekonomickou činnosťou, pre ktorú sú registrovaní ako platitelia dane.

Zároveň bol s účinnosťou od 1. januára 2016 zavedený postup tuzemského samozdaňovania pri dodaní stavebných prác vrátane dodania stavby alebo jej časti podľa § 8 ods. 1 písm. b) zákona o DPH, ktoré patria do sekcie F osobitného predpisu [nariadenie Komisie (EÚ) č. 1209/2014 z 29. októbra 2014, ktorým sa mení nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činností (CPA) a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (EHS) č. 3696/93], a dodanie tovaru s inštaláciou alebo montážou, ak inštalácia alebo montáž patrí do sekcie F osobitného predpisu. Tuzemský prenos daňovej povinnosti sa pri stavebných prácach uplatní aj v prípade, ak stavebné práce poskytne platiteľ dane inému platiteľovi dane, ktorý vykonáva okrem činností, ktoré sú predmetom dane, aj činnosti, ktoré nie sú predmetom dane, a to aj vtedy, keď platiteľ dane prijal stavebné práce v súvislosti s činnosťami, ktoré nie sú predmetom dane.

Tuzemský prenos daňovej povinnosti z poskytovateľa zdaniteľného plnenia na príjemcu sa pri dodaní stavebných prác uplatní v zmysle § 69 ods. 12 písm. j) zákona o DPH v prípade, ak sú splnené súčasne nasledujúce podmienky:

  • predmetom dodania sú stavebné práce patriace do sekcie F klasifikácie CPA,
  • miesto dodania tovaru alebo služby je na území Slovenskej republiky,
  • dodávateľ a odberateľ sú platitelia dane v tuzemsku, t. j. sú registrovaní pre daň podľa § 4, § 4b, § 5 alebo § 6 zákona o DPH.

K problematike prenosu daňovej povinnosti na príjemcu plnenia v stavebníctve Ministerstvo financií SR vydalo Manuál pre obce a mestá, ktorý je zverejnený na webovom sídle ministerstva financií: https://www.finance.gov.sk/sk/media/tlacove-spravy/mf-sr-pripravilo-manual-samospravy-k-tuzemskemu-samozdaneniu.html

Prenos daňovej povinnosti na príjemcu plnenia v praxi znamená, že poskytovateľ stavebných prác bude práce fakturovať bez DPH. Daň bude prenesená na príjemcu plnenia, ktorý túto daň na výstupe prizná vo svojom daňovom priznaní a zaplatí ju správcovi dane, prípadne si uplatní nárok na odpočet DPH podľa § 49 a nasl. zákona o DPH.

Prenos daňovej povinnosti môže byť uplatnený len v prípade, že poskytovateľ stavebných prác a aj príjemca plnenia sú registrovanými platiteľmi DPH.

Z hľadiska zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) v zmysle § 19 ods. 3 písm. k) bod 2) platí, že za daňový výdavok sa považuje daň z pridanej hodnoty, ak na jej odpočítanie platiteľ DPH nemá nárok, alebo pomerná časť dane z pridanej hodnoty, ak platiteľ uplatňuje odpočítanie dane koeficientom, okrem DPH, ktorá sa vzťahuje na hmotný a nehmotný majetok a je súčasťou vstup

Související dokumenty

Súvisiace články

Obec a registrácia pre daň z pridanej hodnoty
Postup vyplnenia daňového priznania subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Novely opatrení pre samosprávu
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (II.)
Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Príspevková organizácia – platiteľ DPH?
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Účtová trieda 5 – Náklady (III.)
Daň z príjmov obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií v príkladoch
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (III.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2012
Zmeny v miestnych daniach od 1. januára 2018
Tlačivo daňového priznania k dani z príjmov za rok 2017
Novela zákona o obecnom zriadení od 1. apríla 2018
Tlačivo daňového priznania k  dani z príjmov za rok 2018
Postup pri vyrubení dane z nehnuteľností

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Predaj nehnuteľnosti
Odklad platenia dane
Bola uložená pokuta nezákonná?
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Obnova konania
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Smetné nádoby
Normy obce
Postup pri daňovej kontrole
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku