Obecné parkovacie politiky a DPH

Vydáno: 11 minút čítania

V ostatnom čase bola mediálna pozornosť venovaná téme parkovacích politík a rôzne obce a mestá v súčasnosti zvažujú rôzne modely regulácie pohybu a parkovania automobilov na ich území. Predpokladanou súčasťou týchto modelov je aj určitá forma spoplatnenia. Pochopiteľne, v danej súvislosti vyvstáva aj otázka, akému režimu by prípadný poplatok mal podliehať z hľadiska DPH. Predmetom tohto článku je poskytnúť stručné zhrnutie základných konceptov, na ktoré je nutné prihliadať pri posudzovaní režimu odplát za parkovanie z hľadiska DPH.

Základný legislatívny rámec

V kontexte parkovacích politík rea­lizovaných obcami a mestami je relevantná najmä otázka, či obce a mestá majú byť v kontexte uskutočňovania parkovacích politík považované za zdaniteľné osoby.

Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) vymedzuje zdaniteľnú osobu v § 3 ods. 1, v zmysle ktorého je zdaniteľnou osobou „každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť [...] bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti“.

Zdá sa nesporné, že obce a mestá konajú pri výkone svojich parkovacích politík nezávisle a tiež z predchádzajúceho textu vyplýva, že nesmie byť prihliadané na účel alebo výsledky uskutočňovania parkovacích politík (t. j. nie je relevantné, či prevažuje regulačný cieľ alebo skôr ten rozpočtový).

Relevantné potom ostávajú dve otázky, konkrétne:

  1. či vyberanie poplatkov za parkovanie predstavuje ekonomickú činnosť na účely DPH; a ak áno,
  2. či obce, resp. mestá uvedenú ekonomickú činnosť realizujú v postavení zdaniteľných osôb.

Kladná odpoveď na uvedené otázky by znamenala, že v zásade by poplatky za parkovanie mali podliehať režimu DPH [oblasť parkovania nie je oblasťou služieb, ktoré by boli spod režimu DPH oslobodené; naopak, § 38 ods. 3

Související dokumenty

Súvisiace články

Obec a registrácia pre daň z pridanej hodnoty
Obec a nadobúdanie tovarov z členských štátov Európskej únie
Obec ako platiteľ DPH a stavebné práce
Špecifiká účtovania DPH v štátnej správe a samospráve
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Príspevková organizácia – platiteľ DPH?
Postup vyplnenia daňového priznania subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Tvorba rozpočtu obce – legislatívne východiská
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Účtovníctvo rozpočtových organizáciía postupy účtovania (VIII.)
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Obec – registrácia pre DPH a stavebné práce (I.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2015
Obec – registrácia pre DPH a stavebné práce (II.)
Obec – registrácia pre DPH a stavebné práce (III.)
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Odtlačok úradnej pečiatky
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Odklad platenia dane
Bola uložená pokuta nezákonná?
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Obnova konania
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Smetné nádoby
Normy obce
Postup pri daňovej kontrole
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania