Vplyv novely zákona o obecnom zriadení na povinne zverejňované informácie

Vydáno: 15 minút čítania

Cieľom príspevku je poskytnúť aktuálny právny stav miesta zverejňovania, spôsobov zverejňovania a prehľad povinne zverejňovaných informácií orgánmi územnej samosprávy.

Podľa Čl. 26 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky

„Orgány verejnej moci majú povinnosť primeraným spôsobom poskytovať informácie o svojej činnosti v štátnom jazyku. Podmienky a spôsob vykonania ustanoví zákon.“

Na tento účel bol prijatý zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len „zákon o slobodnom prístupe k informáciám“). Podľa tohto zákona sú povinnými osobami v rámci územnej samosprávy obce, nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie a obcami založené právnické osoby. Tieto sprístupňujú iba informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, o nakladaní s majetkom obce, o životnom prostredí, o úlohách alebo odborných službách týkajúcich sa životného prostredia a rovnako aj o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy.

Povinnosť zverejňovať niektoré informácie o činnosti samosprávy, jej hospodárení a pod. vyplýva aj zo zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), zo zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p., zo zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. a z niektorých ďalších zákonov.

Informácie sa sprístupňujú aj naďalej na základe žiadostí fyzických a právnických osôb. Okrem toho obce majú zákonmi stanovenú povinnosť zverejňovať niektoré informácie, a to spôsobom ustanoveným týmito zákonmi. Obce takýmto spôsobom môžu zverejňovať všetky informácie o svojej činnosti okrem tých, na ktoré sa vzťahuje niektorý z dôvodov obmedzenia prístupu k informáciám, ktoré sú uvedené v § 8 – 11 zákona o slobodnom prístupe k informáciám (ochrana utajovaných skutočností, ochrana osobnosti a osobných údajov, ochrana obchodného tajomstva, ďalšie obmedzenia prístupu k informáciám).

Miesto zverejňovania ­povinných informácií je centrálna úradná elektronická tabuľa (ďalej len „CUET“), webové sídlo povinnej osoby, úradná tabuľa a informácie podľa § 5 ods. 1 zákona o slobodnom prístupe k informáciám aj v sídle povinnej osoby a na všetkých jej pracoviskác

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmeny v miestnych daniach od 1. januára 2018
Tlačivo daňového priznania k dani z príjmov za rok 2017
Novela zákona o obecnom zriadení od 1. apríla 2018
Poskytovanie dotácií z rozpočtu obcí
Konsolidovaná účtovná závierka vo verejnej správe
Nevyčerpané prostriedky z roku 2017 účtované v roku 2018 (2. časť)
Vybrané príklady účtovania pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a obce
Refundácia mzdových nákladov
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
Možnosti sústreďovania príjmov v rozpočtovej organizácii
Použitie prostriedkov z rezervného fondu
Zmeny pracovnej zmluvy
Skončenie pracovného pomeru na základe § 63 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce
Prestávky v práci v súvislosti s dojčením
Poznámky k účtovnej závierke za rok 2017
Špecifiká účtovania technického zhodnotenia a nákladov na opravy a udržiavanie v obci
Zlučiteľnosť dvoch funkcií
Povinnosti obcí vyplývajúce z nového nariadenia o ochrane osobných údajov
Kontrola poskytovania a čerpania dotácií
Nezlučiteľnosť funkcií

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Jednorazová náhrada
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Výber dividend
Banková záruka účtovanie
Zdaňovanie nepeňažného príjmu konateľa
Predaj nehnuteľnosti
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky