Záväzok
Počet vyhľadaných dokumentov: 64
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 64
Zoradiť podľa:
Ako vykonať inventarizáciu pohľadávok a záväzkov správne a bez nedostatkov?
- Článek
Subjekty verejnej správy v zákonom určených prípadoch uzatvárajú zmluvy podľa Obchodného zákonníka, ktorý upravuje aj splatnosť faktúr a ostatné záväzky pre verejné inštitúcie. V článku sa venujeme povinnostiam subjektov verejnej správy v pozícii dlžníka.
- Článek
Základom úspešného ukončenia účtovného obdobia je zostavenie individuálnej účtovnej závierky a v rámci nej vykonanie procesu inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov zákonným spôsobom a bez nedostatkov. V príspevku sa venujeme inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, ktorú musia účtovné jednotky vykonať ku dňu účtovnej závierky, t.j. k 31.12.2024.
Poprosím Vás o pomoc pri zaúčtovaní záväzku. V roku 2019 obec dostala dotáciu od PPA na rekonštrukciu domu smútku.Po kontrolách PPA uložila povinnosť vrátiť neoprávnenú platbu vo výške 10677,12 eur. Vzhľadom k tomu, že obec nedisponuje dostatočnou finančnou čiastkou, bol uznaný splátkový kalendár, 222,44 EPFRV. 74,15 ŠR. Poprosím Vás o pomoc pri správnom zaúčtovaní tých splátok.
- Článek
V úvodnom príspevku k zostaveniu konsolidovanej účtovnej závierky za rok 2023 sme legislatívne zarámcovali proces konsolidácie v nadväznosti na zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. a na opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v z. n. p.
- Článek
Cieľom zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky je poskytnúť informácie o konsolidovanom celku ako o jednej ekonomickej jednotke, t. j., aby v konsolidovanej účtovnej závierke boli zobrazené len vzťahy s účtovnými jednotkami mimo konsolidovaného celku. Vzájomné vzťahy medzi účtovnými jednotkami konsolidovaného celku ako vzájomné pohľadávky, záväzky, náklady a výnosy sú v rámci konsolidačných úprav eliminované.
- Článek
Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie tvoria rezervy podľa § 26 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a § 14 opatrenia Ministerstva financií SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „postupy účtovania“). Podľa § 26 ods. 5 zákona o účtovníctve sú rezervy definované ako záväzky s neurčitým (neistým) časovým vymedzením alebo výškou, ktoré sa tvoria na krytie známych rizík alebo strát súvisiacich s činnosťou účtovnej jednotky. Podľa postupov účtovania sa rezervy definujú ako záväzok predstavujúci existujúcu povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky, pričom ak nie je známa presná výška tohto záväzku, ocení sa odhadom v sume dostatočnej na splnenie existujúcej povinnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka pri zohľadnení rizík a neistôt.
- Článek
čtovné súvzťažnosti, náležitosti účtovných dokladov, riešenia škôd či účtovanie majetku a nakladanie s ním predstavujú časté oblasti, ktoré sú pravidelne kontrolované v územnej samospráve hlavnými kontrolórmi, ako aj Najvyšším kontrolným úradom SR či Úradom vládneho auditu. Preto uvedený príspevok reaguje na časté a problematické prípady z praxe vzhľadom na novelizovaný zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. či zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ale aj opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“) a metodické usmernenie Ministerstva financií SR k opatreniu č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivkám k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie v z. n. p.
Aké účty nákladov a záväzkov má použiť obec pri predpise odmien poslancov obecného zastupiteľstva?
Spoločnosť eviduje k 31.12.2021 na účte 361 prijatú pôžičku (istina + úroky). Pôvodným veriteľom bola banka, splatnosť úrokov bola zmluvne upravená nasledovne: Posledná suma úrokov je splatná s poslednou splátkou istiny. Istina bola splatná do 31.12.2014. Pred splatnosťou úveru sa zmluvou o postúpení zmenil veriteľ z banky na inú obchodnú spoločnosť- spriaznená osoba voči dlžníkovi. V zmluve o postúpení nie je priamo upravená splatnosť istiny a úrokov, až následne bol podpísaný dodatok k zmluve s novým veriteľom, ktorý posunul splatnosť istiny a úrokov až na rok 2022. Spoločnosť eviduje neuhradené úroky na účte 361 k 31.12.2021, ktoré účtovala nasledovne: 31.12.2019 (za rok 2019) 562/361 31.12.2020 (za rok 2020) 562/361 31.12.2021 (za rok 2021) 562/361.
Ako má spoločnosť postupovať v nadväznosti na zvýšenie základu dane z titulu neuhradených záväzkov? Ako máme posúdiť splatnosť takto účtovaných úrokov? Môže sa z hľadiska dane z príjmov splatnosť úrokov predĺžiť postúpením? Pri posudzovaní splatnosti úrokov sa riadime úplne prvou pôvodnou zmluvou podpísanou s bankou ALEBO prvým dodatkom k zmluve o postúpení, keď sa prvýkrát určila splatnosť medzi novým veriteľom a dlžníkom?
Dlžník má v obci pohľadávku a obec voči nemu záväzok, ako zaúčtujem vzájomný zápočet?
Obec v roku 2018 dostala zo ŠR kapitálovú dotáciu. Investičnú akciu ukončila v roku 2019. Po zaradení majetku do užívania, začala majetok odpisovať a pomernú časť odpisov zúčtovávať na ťarchu 384 - Výnosy budúcich období a v prospech účtu 694 - Výnosy samosprávy z kapitálových transferov zo ŠR. V roku 2020 bola vykonaná v obci kontrola, ktorá konštatovala porušenie podmienok zmluvy a obec je povinná vrátiť časť dotácie. Záväzok voči ŠR obec zaúčtovala zápisom MD 384 a D 379. Otázka: Ako má obec postupovať pri zúčtovávaní odpisov z účtu 384? Je potrebné opraviť rozpúšťanie aj v roku 2019, alebo má iba zostatok na účte 384 po zaúčtovaní záväzku vrátenia neoprávnene čerpaných prostriedkov rovnomerne mesačne rozpúšťať do konca životnosti majetku?
S. r. o. aj naďalej eviduje v účtovníctve neodpísané záväzky z roku 2011 a 2015. Ide o dodávateľské faktúry za služby. Spoločnosť v minulých účtovných obdobiach nepostupovala podľa § 17 ods. 27 a nezvyšovala si základ dane v riadkoch DP, tak ako to ukladá zákon (myslím tým odpis záväzkov 20 %, 50 % a 100 % v priebehu 3 rokov). Čo má teraz urobiť, keď chce tieto záväzky jednorazovo odpísať:
1/ z účtovného hľadiska? Ako to zaúčtovať?
2/ z daňového hľadiska? (úpravy v riadkoch DP) Ide o jednotlivé sumy, ktoré nie sú vysoké, ale dokopy tvoria významnú položku.
1. Je situácia okolo pandémie COVID-19 automaticky dôvodom na neplnenie povinností vyplývajúcich z obchodných zmlúv?Nie. V niektorých prípadoch však táto situácia môže byť dôvodom na neplnenie si niektorých zmluvných povinností....
- Článek
Obce môžu spolupracovať na základe zmluvy uzatvorenej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti, na základe zmluvy o zriadení združenia obcí, zriadením alebo založením právnickej osoby podľa osobitného predpisu.
Rozpočtové organizácie (školy) k 31. 12. 2016 vykazujú záväzky voči dodávateľom, ktoré vznikajú z dôvodu, že faktúry ktoré boli doručené v januári 2017 sú v súlade so zákonom o účtovníctve zaúčtované ešte k predchádzajúcemu roku 2016 (ide sa o faktúry za telefón za december, vyúčtovanie energie a pod.). Toto sa opakuje každoročne, tieto faktúry sú uhrádzané už vždy z rozpočtu roku, kedy boli doručené napriek tomu, že do účtovníctva sa ešte vždy zaúčtujú spätne do predchádzajúceho roku. Na základe audítora toto znamená porušenie § 19 ods. 5 zákona č. 523/2004 Z. z. v zmysle ktorého subjekt verejnej správy nie je oprávnený zaväzovať sa v bežnom rozpočtovom roku na také úhrady, ktoré nemá zabezpečené v rozpočte na bežný rozpočtový rok (teda rok 2016). Podľa jeho názoru škola má odhadnúť výšku faktúr, ktoré budú doručené v januári 2017 (aj keď nevie napr. či bude mať nedoplatok alebo preplatok na energiách) a takúto sumu nemá vyčerpať v rozpočte roku 2016 a túto sumu má škola vrátiť zriaďovateľovi. Tie školy, ktoré tieto faktúry z januára 2017 nezaúčtujú v účtovníctve do svojich nákladov nemajú žiadne záväzky, ale škola, ktorá zaúčtuje v súlade so zákonom o účtovníctve tieto faktúry z januára 2017 do roku 2016 vykazujú záväzky voči odberateľom a takto podľa audítora nemali kryté záväzky v rozpočte roku 2016.
- Článek
V praxi sa stretávam s účtovnými prípadmi týkajúcimi sa započítania pohľadávok a záväzkov, alebo keď dôjde k zmene v osobe veriteľa alebo dlžníka. Tieto účtovné prípady treba vnímať v účtovnej a daňovej rovine a nezabúdať na hmotnoprávne aspekty ich správy. Pre ozrejmenie témy je dôležité zadefinovať pojmy pohľadávky, záväzky, deň účtovného prípadu a ich ocenenie. Následne sú uvádzané príklady týkajúce sa započítania pohľadávok a zmeny veriteľa.
- Článek
Rozpočtové, príspevkové organizácie a obce tvoria rezervy podľa § 26 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a § 14 opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“). Podľa § 26 ods. 5 zákona o účtovníctve sú rezervy definované ako záväzky s neistým časovým vymedzením alebo výškou, ktoré sa tvoria na krytie známych rizík alebo strát súvisiacich s činnosťou účtovnej jednotky.
Spoločnosť má kvôli záväzkom voči spoločníkovi záporné vlastné imanie. Chcela by dočasne preúčtovať časť záväzkov z účtu 365 na účet 413, čím by v súvahe dosiahla kladné vlastné imanie, ako by mala spoločnosť postupovať? Je potrebné rozhodnutie valného zhromaždenia/rozhodnutie jediného spoločníka? Môže po stabilizovaní finančnej situácie v spoločnosti previesť zostatok účtu 413 späť a účet 365 a vrátiť spoločníkovi dlžnú sumu? Komentár k Postupom účtovania v PÚ uvádza, že o peňažných a nepeňažných vkladoch rozhodujú zúčastnené osoby, za určitých podmienok môžu rozhodnúť aj o vrátení vkladu, Obchodný zákonník tieto vklady nevymedzuje ani nezakazuje. Ako je to reálne v praxi? Je možné záväzok naúčtovať na účet 413 a napr. o 2 roky ho v plnej výške vrátiť? Vyplývajú z tohto úkonu pre spoločnosť a spoločníka nejaké povinnosti?
Pre účely § 17 ods. 27 - zahŕňanie nezaplatených záväzkov do riadku 180 DP a § 20 ods. 14 - tvorba opravných položiek k nepremlčaným pohľadávkam- sa pri výpočtoch rok ráta ako 360 alebo 365 dní (prípadne 366 dní). Poprosím konkrétnu odpoveď na moju otázku a nie citáciu zo zákona, že je to 360, 720 a 1080 dní.