Správne vykonanie inventarizácie pohľadávok a záväzkov

Vydané: 2 minúty čítania

Ako vykonať inventarizáciu pohľadávok a záväzkov správne a bez nedostatkov?

Inventarizácia pohľadávok sa vykonáva každoročne k termínu účtovnej závierky. Inventúra sa realizuje dokladovou formou. Odporúča sa, aby účtovná jednotka požiadala svojich dlžníkov o potvrdenie vykázaného stavu pohľadávky. Dôležité pri inventarizácii pohľadávok je posúdenie existencie a výšky pohľadávok, kontrola zaúčtovania prípadných úrokov z omeškania, overenie lehôt splatnosti, overenie doby vzniku pohľadávok vo vzťahu k premlčaným pohľadávkam, preskúmanie nakladania s nezaplatenými, resp. spornými pohľadávkami.

Pri inventarizácii je nutné posúdiť reálnosť ocenenia pohľadávok. Opravné položky sa inventarizujú spolu s pohľadávkami, ku ktorým boli vytvorené; preveruje sa opodstatnenosť tvorby opravných položiek a ich výška; posudzuje sa, aká je pravdepodobnosť, že budú pohľadávky splatené a v akej výške, návrhy na prípadný odpis pohľadávok v zmysle právnych predpisov a zásad hospodárenia a nakladania s majetkom obce.

Inventarizácia záväzkov sa vykonáva tak ako inventarizácia pohľadávok každoročne k termínu účtovnej závierky. Inventúra sa realizuje dokladovou formou. Pri inventarizácii záväzkov sa posudzuje existencia záväzkov a ich výška, doba splatnosti a aj vzájomný zápočet pohľadávok a záväzkov v prípadoch, ak to existencia dodávateľsko-odberateľských vzťahov umožňuje.