Transfer

Počet vyhľadaných dokumentov: 75

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 75

Zoradiť podľa:

  • Článek
Účtovná závierka predstavuje ucelený výstup účtovníctva za účtovné obdobie a obsahuje dôležité informácie pre zhodnotenie činnosti účtovnej jednotky. V príspevku sa venujeme príprave na zostavenie individuálnej účtovnej závierky v účtovných jednotkách samosprávy.
Vydané: 19. 12. 2023
  • Článek
Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie štátnej správy a samosprávy. Pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej. Základné pravidlá účtovania transferov sú vymedzené v § 19 opatrenia MF SR č. ­MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.
Vydané: 26. 07. 2022
  • Článek
Koniec účtovného roka a uzatvorenie účtovných kníh na konci účtovného obdobia je mimoriadne náročným obdobím pre všetkých účtovníkov. No ani začiatok účtovného obdobia nie je menej náročný, a to najmä z dôvodu potreby uvedenia do praxe všetkých novelizovaných predpisov týkajúcich sa účtovníctva, ktoré sa v predchádzajúcom roku uzákonili a ktoré musí každá účtovná jednotka striktne dodržiavať.
Vydané: 19. 02. 2021
Slovenská s.r.o. (dcérska spoločnosť Maďarskej spoločnosti) dováža tovar z Číny, ktorú preclieva na Slovensku (platí clo z dovozu, a DPH), takže znáša všetky obstarávacie náklady k tovaru. Následne predáva tento tovar v nezmenenej podobe svojmu jedinému spoločníkovi- maďarskej firme, ktorý následne predáva tento tovar nezávislým osobám a firmám v Maďarsku. Inej spoločnosti alebo osobe slovenská firma nepredáva tovar ani na Slovensku, ani v Maďarsku. Preto je to nastavené takto, lebo na jednej strane pri týchto produktoch (produkty železiarstva- napr. skrutky, náradie, reťaze, doplnky....atď. Jedná sa o cca. 5000 -10 000 rôznych typov produktov) sú colné procesy jednoduchšie a výhodnejšie na Slovensku v porovnaní s Maďarskom. Na druhej strane zákazníci v Maďarsku (maďarský webshop, aj železiarstvo) by absolútne nedôverovali Slovenskej firme, takže produkty v Maďarsku musia predávať prostredníctvom maďarskej materskej firmy. Takže proste slovenská firma je zodpovedná za obstaranie produktov a maďarská firma je zodpovedná za všetko ostatné, najmä za komplexný predaj a marketing spojený s predajom produktov. Ak berieme do úvahy všetko v hlavnej knihe, obchodná marža pri tejto kontrolovanej transakcie je okolo 1 percent (je to najmä za províziu). Slovenská spoločnosť teraz chce vyhotoviť transferovú dokumentáciu. Ktorú metódu by ste odporučili na obhájenie hore uvedenej kontrolovanej transakcie? (Metóda trhovej ceny je ťažko stanoviteľná pri 5 000 rôznych produktov, metóda následného predaja je tiež ťažko stanoviteľná, lebo porovnateľné obchodné rozpätie v odvetví je tiež ťažko stanoviteľné a obhájiteľné, možno metóda čistého obchodného rozpätia, ale tam by bol potrebný prístup do Amadeus systému.)
Vydané: 04. 09. 2020
Spoločník FO na základe zmluvy o výpožičke poskytne firme vlastné motorové vozidlo bezplatne na používanie. Spoločník je vlastníkom tohto auta ako FO nepodnikateľ, auto nie je zaradené nikde v obchodnom majetku. Považuje sa toto za kontrolovanú transakciu z hľadiska transferového oceňovania? Je potrebné vypracovať transferovú dokumentáciu?
Vydané: 21. 05. 2019
Slovenská s. r. o., A, a slovenská s. r. o., B, sú personálne prepojené cez osobu konateľa. Firma A má v majetku zdravotnícke testovacie zariadenia (cena jedného prístroja je cca. od 2 000 € do 7 000 €). Tieto zariadenia testujú napr. elasticitu pokožky, hydratáciu pokožky, testujú tiež napr. zloženie kozmetiky. Firma B uzatvorila zmluvu s jednou Univerzitou, v rámci ktorého bude pre nich testovať napr. aj uvedené veci. Firma A preto chce prenajímať firme B uvedené zariadenia. Teraz chceme vypracovať pre nich (firma A a B) transferovú dokumentáciu. Následne firma B bude fakturovať Univerzite testovania, výskumy. Metódu trhovej ceny nevieme vyčísliť, lebo ani interná trhová cena (firma A neprenajíma iným firmám tieto zariadenia), ani externá trhová cena (nevieme nezávislú trhovú cenu, lebo ide o ojedinelé zariadenia, ktoré nie sú každodenne prenajímané, nie je to také ako napr. pri prenájme nehnuteľnosti či auta) nie je známa. Viete nám poradiť, s ktorou metódou by sme mohli čo najjednoduchšie stanoviť trhovú cenu? Alebo stanoviť trhovú cenu prenájmu tak, že napr. za 2, 3, 4 roky, prostredníctvom prenájmu by sa vrátila obstarávacia cena prístroja?
Vydané: 03. 12. 2018
  • Článek
Podľa opatrenia MF SR č. MF/­16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“), sú v § 19 vymedzené pravidlá účtovania transferov. V súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) – prostriedky Európskej únie sa zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu po ich prevode z mimorozpočtového účtu Ministerstva financií SR na príjmový účet platobnej jednotky. Príjemcami prostriedkov EÚ sú aj obce, rozpočtová alebo príspevková organizácia v pôsobnosti obce. Obec v tomto prípade je príjemcom ­tran­sferu.
Vydané: 17. 07. 2018
  • Článek
V tomto príspevku chceme upozorniť na oprávnenie rozpočtových organizácií previesť na účet cudzích prostriedkov výdavky, ktoré sa uskutočnia v januári 2018. Toto oprávnenie je upravené v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).
Vydané: 15. 01. 2018
  • Článek
Ako správne zaúčtovať príspevok, ktorý obec poskytuje na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu. Je to transfer v rámci verejnej správy – účet 585 alebo príspevok – účet 548? Aká je správna ekonomická a štatistická klasifikácia v oboch prípadoch?
  • Článek
V dvoch rokoch po sebe 2015 a 2016 uskutočnil vyšší územný celok (ďalej len „VÚC“) projekt „Komplexnej revitalizácie obecného domu“, ktorý bol financovaný formou refundácie. Časť finančných prostriedkov bola hradená zo štátneho rozpočtu, časť z rozpočtu Európskej únie (ďalej len „EÚ“) a časť z rozpočtu VÚC. Projekt bol ukončený 31. 12. 2016. Do tohto termínu boli vyplatené všetky faktúry z prostriedkov VÚC a celá investícia bola odovzdaná do správy príspevkovej organizácii, ktorá majetok zaradila do účtovníctva a začala odpisovať. VÚC zaúčtovala odovzdanie do správy príspevkovej organizácie zápisom: MD 384/D 021 (financovanie z prostriedkov štátneho rozpočtu a z pros­triedkov EÚ) MD 355/D 021 (financovanie z vlastných prostriedkov VÚC) Následne príspevková organizácia zaúčtovala prijatie majetku zápisom: MD 021/D 384 (financovanie z prostriedkov štátneho rozpočtu a z pros­­triedkov EÚ) a odpisy MD 551/D 081 a MD 384/D 694 MD 021/D 355 (financovanie z vlastných prostriedkov VÚC) a odpisy MD 055/D 081 a MD 355/D 692 V roku 2017 prišla VÚC záverečná platba, kde časť poukázaných finančných prostriedkov na interiérové vybavenie prišlo ako bežné príjmy, ale celá rekonštrukcia bola financovaná ako kapitálové výdavky. VÚC príjem následne zaúčtovala zápisom: MD 221/D 357 (kapitálové príjmy a bežné príjmy financované zo zdrojov štátneho rozpočtu a EÚ) MD 357/D 384 (zúčtovanie kapitálových príjmov) MD 357/D 693 (zúčtovanie bežných príjmov) Ako má vykonať zmeny financovania a zmenu výšky kapitálových a bežných príjmov už zaradeného a odpisovaného majetku v roku 2016 v účtovníctve VÚC a v účtovníctve príspevkovej organizácie?
Vydané: 11. 09. 2017
  • Článek
Obce môžu spolupracovať na základe zmluvy uzatvorenej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti, na základe zmluvy o zriadení združenia obcí, zriadením alebo založením právnickej osoby podľa osobitného predpisu.
  • Článek
Pomoc z Európskej únie sa v pro­gramovom období 2014 – 2020 v rámci Slovenskej republiky poskytuje najmä prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja, Európskeho sociálneho fondu, Kohézneho fondu, Európskeho námorného a rybárskeho fondu a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka. Európsky fond regionálneho rozvoja a Európsky sociálny fond sú štrukturálnymi fondmi Európskej únie, ktoré spolu s kohéznymi fondmi patria k významným finančným nástrojom regionálnej politiky Európskej únie.
Vydané: 10. 05. 2017
  • Článek
Ako už bolo vysvetlené v prvej časti článku, problematika transferového oceňovania sa dotýka len veľmi obmedzeného okruhu obcí a právnických osôb, ktoré majú majetkový alebo osobný vzťah k obciam. Dodržanie povinností spojených s problematikou transferového oceňovania sa teda dotýka len obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií, ktoré sú daňovníkmi podľa § 12 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) a postupujú teda podľa § 17 až § 29 cit. zákona. Táto situácia nastane, len keď tieto subjekty dosahujú zdaniteľné príjmy, alebo by takéto príjmy dosiahli, pokiaľ by transakcie medzi závislými osobami boli realizované na základe princípov nezávislého vzťahu.
Vydané: 10. 05. 2017
  • Článek
V príspevku upozorníme na povinnosť subjektov verejnej správy zúčtovať finančné vzťahy so štátnym rozpočtom za rok 2016 podľa Ministerstvom financií SR vydaného pokynu Ministerstva financií SR č. MF/008861/2017-441 na zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016 pre ústredné orgány štátnej správy, príspevkové a rozpočtové organizácie, podnikateľské subjekty, neziskové organizácie a ďalšie subjekty, ktorým boli poskytnuté prostriedky zo štátneho rozpočtu“ (ďalej len „pokyn č. MF/008861/2017-441“), ktorý bol zverejnený na webovom sídle http://dotacie.mfsr.sk a vo Finančnom spravodajcovi v elektronickej forme na webovom sídle Ministerstva financií SR v sekcii Legislatíva/Finančný spravodajca.
Vydané: 11. 04. 2017
S.r.o. potrebuje na preklenutie finančných problémov pôžičku, ktorú jej poskytne jeden zo spoločníkov. Môže spoločník poskytnúť s.r.o.-čke, v ktorej je spoločníkom, pôžičku? Ak áno, tak za akých podmienok? Môže to byť bezúročná pôžička? Je potrebné k tejto transakcii viesť transferovú dokumentáciu? Vyplývajú z tejto transakcie nejaké povinnosti či už jednej strane alebo druhej strane?
Vydané: 05. 04. 2017
  • Článek
Cieľom tohto článku je priblížiť problematiku ­transferového oceňovania pre pracovníkov obcí a subjektov – právnických osôb, ktoré majú majetkový alebo osobný vzťah k obciam, a teda sú v kontexte zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) považované za „závislé“ subjekty na účely transferového oceňovania.
  • Článek
V prvej časti sme sa venovali podnikateľskej činnosti a použitiu zisku, školskému stravovaniu, grantom, darom a sociálnemu fondu. V tejto časti pokračujeme finančnými zábezpekami a nepeňažnými pohybmi na účely výpočtu dlhu a schodku verejnej správy.
Vydané: 29. 11. 2016
  • Článek
Na základe aktualizácie Manuálu Ministerstva financií SR k obsahu finančných výkazov dňa 6. 10. 2016 uvádzame niekoľko vzorových príkladov. Príklady neobsahujú ucelené príklady účtovania, zameriavajú sa len na kód zdroja, typ zdroja a rozpočtovú klasifikáciu.
Vydané: 31. 10. 2016
  • Článek
V predchádzajúcej časti článku som sa venovala dôvodom na vytvorenie vnútorného predpisu pre oblasť účtovníctva v obci a jeho štruktúre. V pokračovaní sa zaoberám ďalšími okruhmi účtovníctva, ktoré by mali byť zahrnuté vo vnútornom predpise pre oblasť účtovníctva v obci.
  • Článek
Predmetom príspevku sú súvzťažnosti účtovania účtovného prípadu pri výkone základnej finančnej kontroly v prípade vzniku finančnej operácie/jej časti. Téma príspevku nadväzuje na praktickú aplikáciu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) v jednotkách územnej samosprávy pri účtovaní odpisov obstaraného majetku.
Vydané: 18. 07. 2016